گزارش نشست:

صیانت از داده در ایران؛ امکان‌پذیری تکرار تجربه کشورهای دیگر در تنظیم رابطه با شبکه‌های اجتماعی خارجی

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در هفتمین نشست حکمرانی سایبری با عنوان «امکان‌پذیری تکرار تجربه کشورهای دیگر در تنظیم رابطه با شبکه‌های اجتماعی خارجی (مطالعه موردی تجربه کشور ترکیه)» در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰، میزبان دکتر بهزاد احمدی(معاون مرکز همکاری‌های تخصصی و مطالعات راهبردی بین‌المللی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) بود.
گزارش پیش‌رو به بررسی پیشینه قانون‌گذاری ترکیه در حوزه فضای مجازی و دلایل دخیل در موفقیت اولیه ترکیه در پاسخگوسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی می‌پردازد و در ادامه با بیان دشواری‌های ایران در الگوبرداری از ترکیه، توصیه‌هایی در رابطه با راهبرد سایبری ایران در حوزه بین‌المللی و داخلی ارائه می‌دهد.
تصویر صیانت از داده در ایران؛ امکان‌پذیری تکرار تجربه کشورهای دیگر در تنظیم رابطه با شبکه‌های اجتماعی خارجی

در مقدمه این گزارش آمده است:

برای دهه‌های طولانی تجارت بین‌الملل بر روی انواع کالا و خدمات متمرکز بود؛ اما بعد از وقوع بحران‌های مالی جهانی در دهه قبل، رشد تجارت سنتی کند شد و شاهد انفجار تبادل داده و کسب‌وکارهای مبتنی بر آن بوده‌ایم. برای اثبات این موضوع تنها می‌توان به گسترش میزان داده دیجیتال تبادل شده از طریق اینترنت اشاره کرد که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ تقریباً ۱۱۲ برابر شده است.

اقتصاد جهانی عرصه تولید، پردازش و مصرف حجم زیادی داده است. کسب‌وکارهای مبتنی بر تولید کالا و خدمات روز‌به‌روز بیشتر دیجیتال می‌شوند. به عنوان مثال فروش دی‌وی‌دی‌های حاوی فیلم به‌شدت کاهش یافته و پخش آنلاین فیلم از طریق پلتفرم‌های دیجیتال جایگزین آن شده است. این روند در مورد اخبار، کتاب‌ها، مقالات تحقیقاتی و غیره نیز به وقوع پیوسته و همه آنها به صورت آنلاین مشاهده و مصرف می‌شوند.

خودروها دیگر تنها دارای یک شاسی و یک بدنه و یک موتور نیستند و تجهیزات پیشرفته الکترونیک و نرم‌افزاری به آنها برای محاسبه و ذخیره‌سازی مقدار زیادی داده اضافه شده است. با شیوع ویروس کرونا تحول دیجیتال مشاغل و کسب‌وکارها سریعتر شده و بسیاری از کسب‌وکارها به فضای رایانش ابری یا کلود منتقل شده‌اند. به نظر نمی‌رسد روند ارتقای تجارت دیجیتال و تبادل انبوه داده در کوتاه و میان‌مدت کند شود. در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۳۰ میلیون نفر خریدهای آنلاینی از دیگر کشورها انجام دادند و همین امر ارزش اقلام به فروش رفته به صورت اینترنتی را به ۲۵.۶ تریلیون دلار افزایش داد. در آن زمان تنها ۶۰ درصد از جهان آنلاین بود. با افزایش سرعت اینترنت و همه‌گیر شدن هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، اینترنت اشیا و فناوری مخابراتی نسل پنجم این روند باز هم سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

در کنار این تحول اقتصادی داده محور، سال‌هاست که در دنیا بر سر داده از منظر حفظ حریم خصوصی کاربران، جرائم سایبری و جنبه‌های امنیتی-دفاعی مدنظر دولت‌ها، مباحثات جدی در جریان است. در کشور ما نیز در سال‌های اخیر و بویژه در دو سال اخیر بحث ملی‌گرایی دیجیتال با تلاش‌ها برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات داغ است. فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب به مناسبت نوروز 1400 و تأکیدات ایشان بر استفاده مؤثر از فضای مجازی بیش از هر چیز متمرکز بر صیانت از داده بود و به‌نوعی نشان می‌دهد بحث داده و اهمیت آن مورد توجه عالی‌ترین مقام کشور نیز است.

وقتی صحبت از صیانت از داده به میان می‌آید بدون شک نگاه‌ها به تعامل کاربران با پلتفرم‌های معروف و بارز خارجی و داخلی کشیده می‌شود. در این راستا در ماه‌های اخیر برخی کشورها نظیر ترکیه، استرالیا، فرانسه، سنگاپور، بریتانیا، هند، و... توانسته‌اند تا به چارچوب‌های تعاملی مشخصی با غول‌های فناوری دنیا همچون گوگل، فیسبوک، توئیتر و غیره دست یابند و به این بحث داخلی در کشور ما دامن زده‌اند که چرا اگر ترکیه توانسته، ایران از رسیدن به چنین چارچوب تعاملی با غول‌های مذکور بازمانده است؟

در این پژوهش تلاش می‌شود تا امکان‌پذیری تکرار تجربه ترکیه در تعامل با پلتفرم‌های خارجی بحث و بررسی شده و از خلال نتایج به دست آمده، توصیه‌هایی برای پیشبرد منافع کشور و شهروندان در این خصوص شود.

برای مطالعه و دریافت متن کامل این گزارش، روی لینک زیر کلیک کنید.

125905
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.