سخنرانی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان‌غربی

اهمیت وحدت و همبستگی میان مسئولین استان برای پیشرفت آن / آذربایجان غربی در دفاع مقدس/ بمباران شیمیایی سردشت در دورانِ دفاع مقدس/ حل مشکلات کشور با هماهنگی قوا/ لزوم همکاری و هماهنگی دولت و مجلس/ محدودیت امکانات دولت/ نفت و مالیات؛ عمده منابع دولت/ تأمین گاز مصرفی مردم در فصل زمستان/ بخش کشاورزی/ رشد مثبت اقتصادی و عدم استقراض از بانک مرکزی/ کمک بخش کشاورزی به اقتصاد کشور/ کاهش واردات/ تورم، رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری و اشتغال شاخصه‌‌های اصلی اقتصاد / امکان‌‌ناپذیری بودجه 294 هزار میلیارد تومانی با محاسبات دولت/ ملزومات تحول و پیشرفت اقتصادی/ رشد زیر سه درصد در ده سال اول چشم‌‌انداز/ لزوم استفاده از سرمایه‌‌ها و منافع غیردولتی داخلی و خارجی/ احیای دریاچه ارومیه/ ضرورت انجام کارهای بسیار در عرصه آب/ اختصاص دریاچه ارومیه به کل کشور/ مشکلات و معضلات زیست محیطی کشور (ریزگردها، آلودگی هوا آب و خاک و ../ دولت یازدهم، دولت محیط زیست/ علمی کردن مصرف آب کشاورزی/ آبیاری نوین، علمی و بهره‌‌وری بالا راه حل توسعه کشاورزی و احیای دریاچه‌‌ها و تالاب‌‌ها/ سرمایه‌‌گذاری لازم برای صرفه‌‌جویی در مصرف آب/ لزوم تغییر در الگوی آبیاری/ احیای بانک‌‌ها، یکی از راه حل‌‌های مشکلات اقتصادی کشور/ لزوم تقویت بانک‌‌ها برای ایجاد تحول اقتصادی/ ضرورت هماهنگی با مجلس برای تقویت بانک‌‌ها/ طرح‌‌های نیمه تمام/ واگذاری طرح‌‌های نیمه تمام به بخش غیردولتی برای تکمیل و راه‌‌اندازی/ اعتقاد دولت به اقتصاد مقاومتی/ دستور مقام معظم رهبری برای تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی/ اجرای برخی طرح‌‌های اقتصاد مقاومتی در دو سه استان به عنوان پایولت / حرکت به سوی اقتصادی مقاومتی؛ درون‌‌زا و برون‌‌نگر/ گازرسانی/

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین و صحبه المنتجبین

از مردم عزیز آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه بسیار متشکرم که امروز انصافاً کار بزرگی را انجام دادند؛ با استقبال شکوهمند، محبت و لطف‌‌شان منت سر همه ما گذاشتند. البته ما این را می‌‌دانیم که همه فعالیت‌هایی که مردم نسبت به دولت و اظهار محبتی که انجام می‌‌دهند به خاطر نظام اسلامی است و اگر به ما لطف می‌کنند به خاطر این است که ما را خادم این نظام و مردم می‌دانند و ان‌شاءالله امیدوارم خداوند این لیاقت را به ما بدهد که خادم خوبی برای اسلام عزیز، نظام اسلامی و مردم عزیز کشورمان باشیم. از مردم شهرستان‌های این استان عذرخواهی می‌کنم که بنده خودم توانستم خدمت آنها برسم، اما وزرا و معاونین امروز هر کدام در شهرستانی بودند و گزارش مختصر آن را الآن دیدم و گزارش مفصل آن را هم خواهم دید. ان‌شاءالله امیدواریم همه مردم استان به توسعه استان خودشان و رضای حق موفق باشند.
از مسئولین استان و نماینده ولی فقیه امام جمعه محترم، علما، بزرگان و همه اقوام شیعه، اهل سنت، آشوری‌ها، ارمنی‌ها و همه عزیزانی که در این استان هستند بسیار متشکرم و همبستگی و اتحادشان بسیار مهم است. آن اتحاد و وحدتی که بین مسئولین اجرایی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مسئولین اداری، نظامی و انتظامی است برای پیشرفت استان بسیار مهم است. الحمدالله این وحدت، اتحاد و همدلی در استان وجود دارد که البته می‌دانیم این استان، استان مرزی است و جایگاه بزرگی دارد و پاسدار مرزهای کشور است و در دوران دفاع مقدس بار سنگینی بر دوش این استان بود. من هم در ایام هشت سال دفاع مقدس به خاطر مسئولیت‌هایی که بر دوشم بود خیلی زیاد به این استان سفر می‌‌کردم. ان‌شاءالله خداوند به همه رزمندگان اسلام و مردم این استان [خیر دهد]. این استان تنها استان ماست که یک شهر آن بمباران شیمیایی شده است. وضعی که برای سردشت پیش آمد نظیر آن را [نداشتیم]. البته رزمندگان ما زیاد گلوله باران شیمیایی شدند. اما اینکه یک شهر مسکونی مثل سردشت زیر بمباران قرار بگیرد، نشان این است که مردم این استان بار سنگینی را در دوران دفاع مقدس بر دوش گرفتند. هر خدمتی که بتوانیم انجام دهیم وظیفه ما نسبت به همه کشور است، مخصوصاً استان‌ها و بخش‌هایی از کشور که بار سنگینی در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و امروز برای توسعه کشور بر دوش و عهده داشته و دارند.
همه نکاتی که فرمودید، نمایندگان محترم، استاندار محترم و نماینده محترم ولی فقیه درست است و موردی را که شما به عنوان نیاز مطرح می‌کنید نمی‌توانیم بگوییم این مورد نیاز نیست و تقریباً شبیه این را در همه استان‌ها [داشته‌ایم]. هر استانی که می‌‌رویم لیست بلندبالایی از خواست مردم است که به حق هم هست.
اما ما چگونه باید این مشکلات را رفع کنیم؟ اولاً هماهنگی بین قوا بسیار مهم است، مخصوصاً بین دولت و مجلس؛ قوه قضاییه هم نقش بسیار مهمی دارد. اگر می‌‌خواهیم در این کشور به طور کلی پیشرفت و توسعه داشته باشیم بدون قوه قضاییه‌ای که به خوبی حمایت کند چطور می‌‌توانیم پیشرفت داشته باشیم؟ سرمایه‌‌گذاری و فعالیت چگونه امکان‌پذیر است؟ آنجایی که مردم در روز سختی و مشکلات می‌‌خواهند رجوع کنند و ترازوی عدل را ببینند کجاست؟ قوه قضاییه است. این قوه باید با همه توانش وارد عمل شود.
ما اگر بخواهیم کاری انجام دهیم بدون هماهنگی و همکاری مجلس شورای اسلامی نمی‌‌توانیم؛ از بودجه سالیانه گرفته تا قوانین مختلف. به هر حال مجلس و دولت باید در کنار هم و همراه باشند. البته در دولت یازدهم همواره تلاش من بر این بوده که با مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و رؤسای محترم دو قوه هماهنگی داشته باشیم و تقریباً همه جا این گونه بوده. اگر وزرای ما هم مشکلی داشته‌اند به آنها توصیه ‌کرده‌ام که با مجلس همکاری بکنید و هماهنگی داشته باشید. اگر جایی هم تشخیص می‌دادم که در چارچوب دقیق قانون نیست، به هر حال آن مرجعی که این کار را انجام می‌‌دهد تشخیص او می‌‌تواند مناط باشد. باید همدیگر را تحمل، یاری و کمک کنیم.
بسیار امیدوارم ان‌شاءالله در مجلس جدید و دهم این هماهنگی، همکاری، همگرایی، همفکری و همدلی برای رفع مشکلات مردم و پیشرفت کشور بیشتر باشد تا بتوانیم پیش برویم.
وقتی ما از دولت چیزی می‌‌خواهیم نمایندگان، مخصوصاً نمایندگانی که در دوره‌های قبل مجلس شورای اسلامی بودند، به خوبی می‌دانند که امکانات دولت محدود است. ما عمدتاً دو منبع بیشتر نداریم که یا نفت است یا مالیات، که اینها عمده منابع ماست. نه می‌توانیم مالیات را بیش از حد توان مردم، مخصوصاً در شرایطی که شرایط رونق اقتصادی نیست، بالا ببریم و در مورد نفت هم تا این اواخر به خاطر تحریم محدود به صادرات یک میلیون بشکه بودیم و اگر رأی مردم در سال 1392 نبود و این دولت برای حل مشکل هسته‌ای وارد مذاکره نمی‌‌شد، آن یک میلیون به طور منظم بیست درصد بیست درصد کاهش پیدا می‌کرد؛ یعنی در سال‌‌های 1393 – 1395 به صفر می‌رسید و صادرات نفت ما صفر می‌شد. بنابراین ما در شرایطی توانستیم در همان سال 1392 به توافق موقت با دنیا و قدرت‌های بزرگ صادرات نفت را تا یک میلیون بشکه نگه داریم و کمتر نشود و بعد هم با توافقی که انجام شد امروز دست ما باز است و ان‌شاءالله امیدوارم در ماه‌های آینده به آن سهم خودمان در قبل از تحریم برسیم و هم در زمینه صادرات نفت خام و هم میعانات گازی حرکت خوبی در کشور ایجاد شود.
در مجموع در حدود سه سال کار بسیار بزرگی انجام شده. نمی‌خواهم بگویم کاری که ما انجام دادیم بی نقص و عیب است. به هر حال ما همه بشر هستیم و در حد توان و تلاش خودمان عمل کرده‌ایم. مثلاً به فصل زمستان که می‌‌رسیدید از اول پاییز از مردم خواهش می‌کردیم که مصرف گاز کم شود و در زمستان‌های شدید بعضی جاها به طور طبیعی گاز قطع می‌شد و فشار افت می‌کرد و بعضی جاها را قطع می‌کردیم و تقریباً همه گاز نیروگاه‌ها را قطع می‌‌کردیم و از نفت کوره و نفت گاز استفاده می‌‌کردند. بحمدالله در این دو سال با فعالیت‌‌هایی که انجام شده و شرایطی که پیدا کردیم، پارسال اولین سالی بود که در زمستان به مردم گفتیم مشکلی برای مصرف گاز نداریم و نیروگاه‌ها هم عمدتاً توسط گاز اداره شد و این به معنای حرکت خوبی در بخش‌های مختلف کشور است.
در بخش کشاورزی سال گذشته سال سختی بود؛ بخشی که بیشتر به داد ما رسید و نگذاشت رشد اقتصادی ما منفی شود، چون خیلی از کشورهای شبیه ما رشدشان منفی شد و برخی بسیار پایین آمد و در برخی کشورها تورم سه رقمی شد، اما ما بحمدالله توانستیم این مسیر را ادامه بدهیم.
دوستان اقتصادی ما می‌دانند که از زمستان 1393 پیش بینی سال سخت 1394 را در جلسات اقتصادی می‌کردیم و بسیاری از دوستان اقتصادی ما می‌‌گفتند چاره‌ای نداریم، یا باید از بانک مرکزی استقراض کنیم یا رشد منفی را بپذیریم. الحمدالله رشد ما مثبت بود که البته یک درصد بود. بنابراین در سال 1394 رشد منفی نداشتیم و استقراض هم نکردیم. البته سال سختی بود و با سختی توانستیم از سال 1394 عبور کنیم.
اما در عین حال بخش کشاورزی کمک بزرگی به ما کرد و این بخش رشد خوبی داشت و جبران کرد و نگذاشت مجموعه رشد منفی شود و تراز تجاری ما خیلی تغییر کرد و نزدیک 7/4 میلیارد تراز تجاری ما در بخش امنیت قضایی و کشاورزی نسبت به گذشته، مثبت شده و این کار بسیار بزرگی است و اینکه توانستیم به خودمان متکی ‌شویم و 7/4 واردات ما کاهش پیدا کند، کار عظیمی است که انجام گرفته.
البته اینجا هم مسئولین هستند و همه از آمار و ارقام و شاخص‌های اقتصادی مطلع هستند. ما با باید همیشه چند مسئله مهم را مدنظر داشته باشیم، مثل وضع تنفسی و فشار و نبض انسان‌ها که مسائل اصلی و حیات اقتصادی جامعه است. اولین آنها تورم، رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌‌گذاری و اشتغال است که شاخص‌های اصلی ماست. در این شاخص‌ه‌ای اصلی تلاش ما این بوده که مثبت باشد اما در عین حال توان دولت توان محدود است. مجلس بودجه 294 هزار میلیارد تومانی را تصویب کرده که عملاً با محاسباتی که ما داریم امکان پذیر نیست. ممکن است چیزی حدود 240 – 250 هزار میلیارد تومان بودجه ما باشد. حدود 197 هزار میلیارد تومان بودجه جاری است و چیزی باقی نمی‌ماند و آنچه مانور دولت در بخش بودجه است رقم بالایی نیست. 55 هزار میلیارد تومان است که برای این کشور باعظمت و بزرگ رقم بالایی نیست.
ما برای تحول چاره‌ای نداریم جز اینکه سرمایه را جذب کنیم. اما اگر می‌‌خواهیم تحول بزرگی در کشور رخ دهد باید روابط ما با دنیا و همسایگانمان درست و خوب باشد. اگر می‌‌خواهیم پیشرفت کنیم باید امنیت و ثبات داخلی ما خوب باشد و انسجام و وحدت داخلی ما خوب باشد. اگر می‌‌خواهیم پیشرفت کنیم باید جذب سرمایه کنیم؛ حال سرمایه داخلی یا خارجی فرقی نمی‌‌کند. به هر حال تا این سرمایه جذب نشود تحول رخ نخواهد داد.
بله، ممکن است با زندگی ساده ای بتوانیم پیش برویم، اما اگر رشد و تحول در کشور می‌‌خواهیم، نیازمند سرمایه هستیم. کشورهای زیادی هستند که از لحاظ منابع فیزیکی، مادی، موقعیت جغرافیایی و نیروی انسانی از ما پایین‌تر هستند ولی رشد اقتصادی آنها از ما خیلی بالاتر است. در این ده سالی که از چشم‌اند‌از گذشت، یعنی در ده سال اول چشم‌‌اند‌از، رشد ما زیر سه درصد بوده است، در حالی که قرار بود رشد هشت درصد داشته باشیم. الان 7/2 درصد است در حالی که قرار بود هشت باشیم.
در این ده سال دوم باید چگونه جبران کنیم که بتوانیم ده سال اول را هم جبران کنیم؟ در سیاست‌های برنامه ششم گفته حداقل رشد ما باید هشت درصد باشد و سال گذشته هم تلاش‌مان این بود که رشدمان منفی نشود، رشد یک درصد داشته‌ایم و سال قبل که وضع بهتری بود رشد سه درصد داشته‌ایم. البته نسبت به شرایط سال‌های 1391 – 1392 که رشد منفی 8/6 و 9/1 داشته‌ایم، این تحول بزرگی بود و امسال امیدواریم رشد مناسبی داشته باشیم. اما هنوز تا رشد هشت درصد فاصله داریم.
ما راهی نداریم جز اینکه بتوانیم از سرمایه‌ها و منابع غیردولتی داخلی و خارجی استفاده کنیم و بسیاری از طرح‌ها را به عنوان طرح‌های مشترک بین ما و همسایگان و کشورهای دیگر با سرمایه‌گذاری مشترک راه انداخته و تحول بزرگی در این کشور به وجود بیاوریم.
نسبت به این استان دولت از ابتدا مسئله دریاچه ارومیه را به عنوان موضوع مهمی مد نظر قرار داد. قبل از دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یکی از مسائلی که در برنامه‌های بحث می‌کردیم و مورد تأکید ما قرار گرفت بحث دریاچه ارومیه بود. با آقای دکتر کلانتری آن موقع هم راجع به کشاورزی و هم راجع به دریاچه صحبت می‌‌کردیم که ایشان بار مسئولیت دریاچه را بر عهده گرفت. کار تحقیقاتی خوبی انجام گرفت و اگر دولت دست به کار نمی‌شد و دریاچه ارومیه را به عنوان یک پروژه ویژه مورد تأکید قرار نمی‌دادیم امروز چه شرایطی داشتیم و به کجا می‌رسیدیم؟ قدم به قدم به سمت خطر نزدیک می‌شدیم. امروز می‌توانیم بگوییم دریاچه را در طول این دو سال و چند ماه، ضمن برنامه‌‌ریزی، اجرا و عمل تثبیت کرده‌ایم. البته دانشگاهیان بخش‌های مختلف کمک کردند اما در عین حال تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز راه پیش روی ماست و باید طی کنیم.
کارهای زیادی باید در کشور برای آب انجام بگیرد که محیط زیست و دریاچه ارومیه هم جزو آن خواهد بود و خیلی از تالاب‌ها، هامون‌‌ها و رودخانه‌‌ها جزو این برنامه خواهد بود. البته ما به بعضی استان‌‌ها که می‌‌رویم ایراد می‌گیرند و می‌گویند شما توجه ویژه‌ای به دریاچه ارومیه دارید، ما هم اینجا هامون، رودخانه و ... داریم. من به آنها می‌گویم که همه این‌ها برای ما ملی است. واقعاً دریاچه ارومیه مسئله‌ای نیست که اختصاص به یک یا دو استان داشته باشد، بلکه مربوط به کل کشور است. خیلی از هامون‌‌ها، تالاب‌‌ها، دریاچه‌‌ها و رودخانه‌‌ها همین گونه است. ما یک کشور و ملت هستیم. همه در کنار هم هستیم. اگر خدای ناکرده دریاچه ارومیه خشک می‌شد تاوان آن را فقط این استان یا استان مجاور نمی‌داد، پنج شش استان و جمعیت زیاد، بلکه کل کشور باید تاون آن را بدهد.
در مسئله آب و در محیط زیست معضل بزرگی در این کشور داریم. تنها دریاچه ارومیه نیست، بحث ریزگردها و آلودگی هوا را داریم. همه اینها مهم است. آلودگی هوا، خاک و آب است که همه اینها برای ما اهمیت دارد. ما باید برای همه اینها برنامه‌ریزی کنیم که الحمدالله در همه زمینه‌ها یک قدم پیش رفته‌ایم. نمی‌‌خواهم بگویم به نقطه مطلوب رسیده‌ایم، اما اگر گفته شود این دولت، دولت محیط زیست است، این حرف خیلی با واقعیت فاصله ندارد. لااقل این دولت تلاش کرده در زمینه محیط زیست قدم مهمی بردارد. ضمن اینکه در رسیدن به مطلوب هنوز راه زیادی در پیش داریم.
یکی از مسائل مسئله آب است که به محیط زیست هم مربوط می‌شود. در مسئله آب راه حل‌های مختلفی دارد و هیچ راهی مهم‌تر از این نیست که مصرف آب کشاورزی را علمی کنیم و بهره‌‌وری را بالا ببریم والا اگر بخواهیم برای احیای دریاچه ارومیه بخشی از کشاورزی استان را بخوابانیم، آیا می‌‌شود؟ با این کار معضل دیگری را در کنارش ایجاد کرده‌ایم؛ یعنی معضلی را حل کرده‌ایم، اما معضل دیگری درست کرده‌ایم. اگر بخواهیم هم کشاورزی باشد و هم کشاورزی را توسعه دهیم و هم دریاچه ارومیه را احیا کنیم، چگونه امکان پذیر است؟ با آبیاری نوین، علمی و بهره‌‌وری بالا.
امروز آقای مهندس حجتی در یکی از پروژه‌‌ها در بخشی که آبیاری قطره‌ای را افتتاح می‌‌کرد و با ویدئو کنفرانس صحبت می‌کرد، می‌گفت در این طرح 60 درصد صرفه‌‌جویی آب داریم و این خیلی مهم است. ما اگر بتوانیم ده یا بیست درصد صرفه‌‌جویی آب داشته باشیم، بسیاری از این مشکلاتی که داریم حل می‌‌شود و این کار با سرمایه‌‌گذاری امکان‌پذیر است. باید در بهره‌‌برداری درست از منابع آبی سرمایه‌‌گذاری کنیم.
در این استان وقتی مشکل دریاچه ارومیه را داریم باید سرمایه‌‌گذاری بزرگی انجام بگیرد. در دولت هم این بحث را کردم، چون بعضی از دوستان می‌‌گفتند آنجا را متوقف کنیم و کشاورزی جاهای دیگری را کار کنیم. راه حل نهایی این نیست که کشاورزی را تعطیل کنیم یا کاهش دهیم، بلکه باید آبیاری را علمی کنیم و اگر آبیاری را علمی کردیم هم دریاچه ارومیه احیا می‌‌شود و هم می‌‌توانیم فعالیت‌های دیگری انجام دهیم و هم اصولاً مشکل آب در کشور حل و فصل می‌شود و نمی‌‌خواهم بگویم تنها راه‌حل این است. به هر حال ذخایر ما خیلی افت کرده و باید به ذخایر آبی کمک کنیم و اگر این ذخایر افت کند شوری زمین و مشکلات دیگری اتفاق می‌افتد و باید از همه راه حل‌‌ها استفاده کنیم. حتی برای دریاچه ارومیه من به آقای دکتر کلانتری و مهندس چیت چیان گفتم راه‌حل‌‌های دیگری هم که در این زمینه پیشنهاد می‌‌شود، بررسی و تحقیق کنید و حتی اگر لازم است یک مشاور خارجی بگیرید و ببینیم راه حل‌های دیگری هم داریم یا خیر. باید از همه راه حل‌ها استفاه کنیم و کار را پیش ببریم.
من اینجا از اقداماتی که تا به امروز برای احیای دریاچه ارومیه انجام گرفته تشکر می‌‌کنم و ان‌شاءالله این راه و مسیر را تا نقطه مطلوبی که مورد نظر همه ما خواهد بود ادامه خواهم داد.
چون وقت کم است یکی دو نکته را می‌خواهم اشاره کنم. یکی از راه حل‌‌های مشکلات اقتصادی کشور که اینجا گفتیم، از جمله احیای دریاچه ارومیه، احیای بانک‌‌های ماست. تا وقتی بانک‌ها احیا، قدرتمند و توانمند نشوند چگونه [امکان‌پذیر است]. ما می‌گوییم سرمایه‌‌گذار داخلی و خارجی. سرمایه‌‌گذار چگونه سرمایه‌گذاری می‌‌کند؟ از پول جیب خودش که نمی‌‌آورد. او هم اگر پس‌‌اند‌از داشته باشد ناچار است از بانک استفاده کند. آن نیروی عمده‌‌ای که می‌تواند تحول ایجاد کند بانک‌‌ها هستند.
ما باید بانک‌ها را تقویت کنیم. ما دو طرح به مجلس شورای اسلامی بردیم. هیچ کدام تصویب نشد. در هر دو طرح هم برای جلوگیری از رکود لایحه‌ای به مجلس بردیم، اما مجلس به آن موادی که به تقویت بانک‌ها منجر می‌شد رأی نداد. هم در برنامه و هم بودجه امسال تبصره‌های 19 و 20 برای همین بود که باز مجلس رأی نداد.
ما باید بانک‌ها را تقویت کنیم و راهش هم این است که با مجلس هماهنگ کنیم. ما چاره‌ای نداریم و اگر قانونی باید وضع شود قوه مقننه دیگری که نداریم، مجلس شورای اسلامی است. به هر حال امیدواریم با مجلس جدید، همکاری و همفکری بانک‌‌های کشور را تقویت کنیم. باید بانک‌های کشور تقویت شوند و تحت نظام در بیایند. متأسفانه مشکلات و بی‌نظمی‌هایی هم هست که باید بانک مرکزی به خوبی نظارت کند و بانک‌ها تقویت شوند تا بتوانیم تحولی ایجاد کنیم.
مسئله بعدی طرح‌هایی است که در همه استان‌‌ها نیمه تمام باقی مانده و این طرح‌ها به این سادگی قابل تکمیل نیست. چهارصد هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد تا این طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم، چنین پولی وجود ندارد. طرح‌‌های نیمه تمام را باید به بخش غیردولتی واگذار کنیم. تلاش ما این است. استاندارها و مقامات محلی باید کمک کنند و سازمان مدیریت باید تلاش کند و همه ما باید تلاش کنیم که بخش غیردولتی بیاید و این پروژه‌‌های نیمه تمام را تکمیل کند و تحولی در این زمینه اتفاق بیفتد که هم به نفع بخش خصوصی و هم به نفع مردم خواهد بود و هم ان‌شاءالله تحول اقتصادی ایجاد شود.
و نکته آخر اینکه تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی است. همه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، آن بیست و چهار سیاست کاملاً درست است و ما، دولت و بخش اقتصادی، نه به عنوان سیاست کلی که دستور ایشان است، قلباً به آن معتقدیم، چون روی این سیاست‌ها از قبل کار، فکر و تلاش شده است. پس امروز بحمدالله وحدت فکری‌‌ای وجود دارد و همه آن را قبول دارند. ضمن اینکه سیاست‌های ابلاغی رهبری معظم انقلاب است که همه قوا قبول دارند و مجلس و قوه قضاییه کمک می‌‌کنند. و بعد ایشان دستور دادند که ستادی تشکیل دهیم؛ حتی ایشان در جلسه دولت به من اشاره کرد و فرمود که شما سالیان دراز در زمان جنگ فرمانده یک قرارگاه بوده‌اید و به ساز و کار فرماندهی کاملاً آشنا هستید، ستادی تشکیل شود و فردی مسئول شود. خدمت ایشان که صحبت شد قرار شد که معاون اول رئیس جمهور آقای دکتر جهانگیری این مسئولیت را برعهده بگیرند که ان‌شاءالله حرکت خوبی در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به وجود خواهد آمد. برای این کار آقای وزیر کشور، آقای دکتر رحمانی فضلی، مسئولیت را بر عهده گرفتند و قرار شد در دو سه استان به عنوان پایلوت طرح‌هایی را شروع کنند و هر موردی را که در مقام اجرا دیدیم موفق است بلافاصله به همه سی و یک استان تسری می‌‌دهیم. امیدواریم در این حرکتی که آغاز شده ان‌شاءالله بتوانیم به چارچوب‌ها و برنامه‌هایی برسیم که همه استان‌های ما شاهد یک تحول باشند تا بتوانیم ان‌شاءالله شاهد موفقیت آن اقتصاد مقاومتی‌ای باشیم که درون‌زاست و این حرکت باید در درون به وجود بیاید و برونگرا و نگاهش به صادرات باشد.
در این سفر استانی هم در حد توان دولت، همان‌طور که آقای دکتر نوبخت می‌‌گویند من به ایشان تلفن کردم که رقم را در حدی که امکان پذیر است بالا ببرید، ان‌شاءالله این 49 طرح و پروژه‌ای که در تهران بحث کردیم و مورد تصویب قرار گرفته با همان رقم اعتباری ای که 949 میلیارد تومان است را بتوانیم در سال‌های 1395 – 1396 اجرایی و عملیاتی کنیم. نسبت به بحث گاز هم که آقای استاندار اشاره کردند قرار ما با وزارت نفت این شده که برای گازرسانی روستایی- که معمولاً مشکلات در گازرسانی روستایی بیشتر است - تا آخر سال 1396 ان‌شاءالله کاری که دولت یازدهم انجام می‌‌دهد معادل کار قبل باشد، یعنی به دو برابر برسانیم و از سی و چند درصد به حدود هفتاد درصد برسانیم که تحول بزرگی برای گاز رسانی روستایی انجام خواهد شد.
خیلی متشکرم؛ از نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و همچنین برادران امنیتی، وزارت اطلاعات که به غیر از تلاشی که اینها به طور مداوم برای کشور انجام می‌‌دهند، معمولاً سفر استانی ما هم زحمتی مضاعف برای آنها ایجاد می‌کند. ان‌شاءالله خداوند به همه ما توفیق دهد که خادمان خوبی برای مردم و موجب رضای حق باشیم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

92422
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.