سخنرانی در دیدار با جمعی از علما و مسئولین اهل تسنن سراسر کشور

تفکر اقتدارگرایانه مرکزیت برای مقابله با تنوع قومی یا مذهبی/ تفکر تسط قهرآمیز در دوره رضا خان/ مزیت دانستن اقوام و مذاهب مختلف/ اقوام و مذاهب ایران، یک فرصت نه تهدید/ اهمیت تعادل مناطق مرزی نسبت به مرکز/ طرح دولت برای تحول بندر چابهار/ گازرسانی به مناطق مختلف سیستان و بلوچستان/ استفاده از تنوع قومی برای غنی‌سازی فرهنگ/ استفاده از تفاسیر و کتب اهل سنت توسط شیعیان/ عدم ابتنای افتخارات کشور بر مذهبی خاص/ عاشورا، فراتر از شیعه و فرهنگی جهان مشمول/ انقلاب اسلامی متعلق به همه مذاهب و اقوام کشور/ مشکلات کشور، مشکلات همه اقوام و مذاهب/ آلودگی هوا و بی‌آبی، مشکل عمومی کل کشور/ ضرورت جذب سرمایه برای توسعه همه نقاط کشور/ حقوق شهروندی، مبنای حقوق همه مردم کشور/ مسیر دولت، مسیر وحدت/ ضرورت رفع تبعیض قومی، جنسیتی و مذهبی/ انتصاب افراد شایسته از اهل سنت در دولت / شایسته سالاری، مبنای دولت / سوق دادن کشور به لبه پرتگاه با اختلاف/ حضور همه اقوام و مذاهب در دفاع از کشور / تهدید، فراتر از قومیت و مذهب/ صدمات تکفیری‌ها به جهان اسلام/ اسلام، دین رحمت / نمونه‌ای از رحمت پیامبر/ آسیب‌های ناشی از اختلافات در جهان اسلام/ وظیفه دولت برای احقاق حقوق و ایجاد تعادل در کشور


الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین و صحبه المنتجبین
و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا، و اذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فألف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا

میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشأن اسلام مبارک باد، که طبق روایت برادران اهل سنت و برخی علمای شیعه در روز دوازدهم ماه ربیع المولود است، که طبق افق برخی از کشورهای اسلامی امروز یا طبق افق ما فرداست.
میلاد با سعادت آن نور عالم تاب، درّدانه خلقت و اشرف مخلوقات عالم؛ او که راه و مسیرش باید اسوه و الگو برای همه ما مسلمان‌ها باشد.
همیشه در میان کشورهایی که دارای تنوع قومی یا مذهبی بوده، از جمله هم در ایران و هم در کشورهای دیگر دو دیدگاه حاکم بوده است؛ یک تفکر، تفکر اقتدارگرانه مرکزیت است. مبنای آن هم این است که از دید این نظریه اقلیت‌ها را همواره به عنوان مشکل و تهدید تلقی می‌کند و مسئله تنوع اقوام و مذهب را به عنوان مسئله امنیتی می‌بیند.
وقتی مسئله‌ای را امنیتی دیدیم، آن وقت لوازم و تبعات خاص خود را به همراه خواهد داشت. شاید دوره رضاخانی چنین تفکری حاکم بود که مرکزیت فلات ایران باید دارای قدرتی برتر باشد تا بتواند کاملاً بر اقوام دیگر و مناطق مرزی تسلط قهر آمیز داشته باشد. این مبنا بود و هنوز هم برخی کشورها دنبال این مسیر و مبنا هستند.
مبنای دیگری وجود دارد و آن اینکه اقوام و مذهب مختلف به عنوان فرصت و مزیت یک کشور هستند و باید از این فرصت برای همزیستی مسالمت آمیز استفاده کرد و همه اقلیت‌ها از حقوق شهروندی برابر استفاده کنند؛ این تفکر هم در برخی کشورها حاکم است.
مبنای جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب نظریه دوم بوده است؛ یعنی اقوام، مذاهب، تنوع‌های مختلف و حتی فرهنگ‌های کوچک، خرده فرهنگ‌ها، زیر لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت، همواره این تنوع را به عنوان زیبایی می‌دیده و نه نقیصه؛ به عنوان فرصت می‌دیده و نه تهدید. بر همین مبنا هم دنبال این بوده که در مناطق مرزی و استان‌های مرزی، که جدا از مسئله قومیت و مذهب دارای مشکلات هستند، تعادل ایجاد شود؛ حال چه نقاط مرزی‌ای که شیعیان در آنجا هستند یا برادران اهل سنت، فرقی نمی‌‌کند. مناطق مرزی ما متأسفانه نسبت به مرکزیت از تعادل برخوردار نیست. این تعادل باید ایجاد شود و طرح‌های عمرانی بزرگ در مناطق مرزی ما اجرا شود که استفاده آن برای کل کشور خواهد بود.
یکی از طرح‌های بسیار مهم این دولت تحول در بندر چابهار و تبدیل آن به بندر ارتباطی بین قاره‌ای بوده و بر این مبنا حرکت کرده است. بیشترین تلاشی که راجع به بنادر انجام دادیم، برای جذب سرمایه و مشارکت خارجی بوده است. شاید کمتر ملاقاتی با مسئولان کشورهای همسایه و غیر همسایه شرقی، شمالی و جنوبی داشته ام که یکی از مسائل آن مشارکت ما در بندر چابهار و اتصال آن به زاهدان و از آنجا به خراسان جنوبی و به راه آهن سرخس و در نهایت اتصال دریای عمان به آسیای مرکزی، چین، روسیه، اروپای شرقی، مرکزی و حتی غربی بوده است.
اگر این بندر با همه ظرفیت فعال شود و این راه آهن انجام بگیرد، که همه تلاش ما سرعت بخشیدن به طرح بسیار مهم استانی و ملی است و اگر مردم زاهدان و بقیه استان از نعمت گاز استفاده کنند، که الان به برخی از مناطق استان گاز رسیده و در حال اجراست، امیدواریم به زودی به زاهدان هم برسد؛ آن قولی که در سفر استانی داده شد. البته همان طور که گفته شد ممکن است قول‌های سفرهای استانی صد در صد اجرا نشده باشد اما اراده و تلاش ما بر این بوده که این برنامه‌ها صد در صد اجرا شود. اشکال آن هم از ما نیست، بلکه به خاطر کاهش قیمت نفت از نیمه دوم سال 1393-1394 است و کشورمان یک مرتبه با کاهش درآمدی مواجه شده که به طور طبیعی در همه طرح‌های عمرانی سراسر کشور تأثیرگذار است، اما در عین حال راه و مسیر را ادامه می‌دهیم.
برنامه این است که از تنوع قومی حداکثر استفاده را برای تعالی و غنی‌سازی فرهنگی‌مان بکنیم. در فرهنگ ایرانی ما آنچه بلوچ به ما می-دهد، کرد به ما می‌دهد، ترکمن به ما می‌دهد و آنچه از ما بر می‌گیرد، این ایرانیت دریاچه‌ای است که آب‌های ورودی دارد، این آب‌های ورودی این دریاچه را غنی می‌کنند و بعد همه ما از آب این دریاچه استفاده می-کنیم.
بخش بزرگی از این فرهنگ غنی و بزرگ ایران از اقوام و مذاهب مختلف ترکیب یافته است. مگر ما از کتاب‌های اهل سنت استفاده
نمی کنیم؟ مگر ما از تفاسیر اهل سنت استفاده نمی‌‌کنیم؟ مگر ما از تاریخی که توسط اهل سنت نوشته شده است استفاده نمی‌‌کنیم؟ مگر ما از عرفانی که نوشته اهل سنت است استفاده نمی‌‌کنیم؟
خداوند مرحوم امام (ره) را رحمت نماید، وقتی از عرفان بحث
می‌کند، از محی الدین عربی نام می‌برد؛ از فصوص اسم می‌برد. پس ما منبع غنی‌ای به نام اسلام داریم، از جمله دانشمندان اسلامی ما – شیعه یا سنی - در رشته‌های مختلف .
افتخارات ما در ایران هیچ گاه برمبنای مذهب نبوده است. مگر ما به سعدی و مولانا فخر نمی‌‌کنیم، افتخار نمی‌‌کنیم؟ بحث این نیست که شعرا و بزرگان و اندیشمندان ما در تاریخ ایران شیعه است یا سنی است، در انقلاب اسلامی هم آن تفکری که صاحبان و معماران انقلاب، از امام(ره) گرفته تا شهید مطهری و شهید بهشتی و مرحوم طالقانی و دکتر شریعتی، همه آنهایی که صاحب نظر و اهل فکر بودند، نوشتند و سخن گفتند، حتی وقتی از شیعه و مفاخر شیعه سخن می‌گفتند بحث را جهان شمولی مطرح می‌کردند.
بحث فرهنگ عاشورا و امام حسین(ع) که بحث شیعه و غیر شیعه نیست؛ بحث مبارزه با ظلم است؛ بحث مبارزه با دیکتاتوری است؛ بحث مبارزه با فساد است. گفت: ان لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا احراراً فی دنیاکم؛ امام حسین(ع) از آزادی صحبت می‌کند، از آزادگی صحبت می‌کند. علت اینکه این همه قلوب عالم جذب امام حسین(ع) شده است به خاطر این است که تفکر امام حسین(ع) را در قالب یک مذهب ندیدیم؛ جهان شمول دیدیم؛ انسان شمول دیدیم. راجع به امیرالمؤمنین هم امیرالمؤمنین را در چارچوب مذهب تعریف نکردیم.
در انقلاب اسلامی هیچ وقت، از آن آغاز انقلاب تا روز پیروزی انقلاب، بحث این قومیت یا آن قومیت یا این مذهب و آن مذهب را نکردیم؛ بحث انقلاب اسلامی ملت ایران بود. هم اسلامی آن به همه مذاهب تعلق دارد و هم ایرانی آن به همه اقوام تعلق دارد.
لذا امروز مشکلاتی که دراین کشور وجود دارد مشکلات شیعه نیست، مشکلات سنی نیست، مشکلات یهودی نیست، مشکلات مسیحی نیست، مشکلات ادیان نیست. عمدتاً مشکلات همه ما ایرانی هاست. مشکل اول ما در این کشور چه چیزی است؟ مشکل شماره یک ما اشتغال است، مبارزه با بیکاری است. مشکل ما مسئله تورم و مهار تورم است. مشکل ما کمبود آب است. مشکل ما بحث‌های محیط‌زیست است.
وقتی دود تهران را فرا می‌گیرد شیعه و سنی نمی‌شناسد، مسیحی و مسلمان نمی‌شناسد، مشکل همه ماست. وقتی بی آبی حتی برای آب خوردن ما را تهدید می‌کند و برخی از شهرها و مناطق ما برای آب-خوردن مشکل دارند، این مشکل، مشکل عمومی است. وقتی تروریسم ما را تهدید می‌کند مشکل شیعه و سنی نیست، مشکل همه ماست. اگر خدای ناکرده در یک جمعیتی انفجاری رخ بدهد، شیعه، سنی، مسیحی و هرکس که هر مذهبی دارد، اساساً آثار مخرب نا امنی دامن همه ما را می‌گیرد.
امروز امنیت متعلق به همه ماست. آثار جذب سرمایه داخلی برای همه ماست. ما باید سرمایه جذب کنیم. ما در سیستان و بلوچستان و در کردستان، ترکمن صحرا، در جنوب ایران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی باید تکنولوژی و سرمایه بیاوریم والا اشتغال ما حل نمی‌شود، مشکل ما حل نمی‌شود.
ما باید حقوق مردم را بر مبنای حقوق شهروندی ببینیم. یکی از
وعده‌هایی که از ابتدای دولت داده‌ام انتشار منشور حقوق شهروندی بود. ان شاء الله اگر خدا توفیق داد در همین آذرماه این کار را انجام می‌دهیم و در جلسه‌ای با حضور حقوق‌دانان کشور از منشور حقوق شهروندی رونمایی خواهیم کرد. این منشور در سراسر کشور منتشر می‌شود و باید در سراسر کشور مورد اجرا قرار بگیرد. البته در پایان این منشور هم قول دادیم که به مردم به صورت سالانه گزارش اجرای حقوق شهروندی را بدهیم، نقطه ضعف‌ها و اشکالات را بگوییم و اگر تکمیلی لازم است، سالانه تکمیل بشود. البته ممکن است یک قسمت‌هایی از آن بعد به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم بشود و به قانون تبدیل شود.
ما منشور حقوق شهروندی می‌خواهیم. هر کسی که شهروند ایران است، فارغ از مذهب و قومیت و محل زندگی و نوع شغل باید از آن برخوردار باشد. باید اینها را دنبال کنیم و همه باید دست به دست هم بدهیم.
مسیری که ما از روز اول انتخاب کرده‌ایم مسیر وحدت بوده است. همواره من در دولت و جلسات خصوصی و عمومی به وزرا و معاونین و استانداران و فرمانداران تأکید کرده‌ام، که اساس ما بر مبنای ویژگی‌ها و مشخصات شایسته سالاری باشد. شایسته سالاری باید برای ما اصل باشد.
ما هم در میان اقوام و هم در بین مذاهب و هم در مسئله جنسیت در ایران مشکلاتی داریم. این مشکلات باید رفع بشود. وقتی یکی از وزرای ما به من پیشنهاد داد که از اهل تسنن یک نفر را معاون قرار بدهم، گفتم حتماً این کار را بکن، اگر آدم شایسته‌ای است تردید نکن.
وزیر نفت ما این کار را کرد، یکی از معاونان خود را از اهل سنت گذاشت و من در دولت تشویق کردم، گفتم همه وزرا افراد شایسته را بیاورند.
من وزیر خارجه را تشویق کردم وقتی یک نفر را از اهل سنت به عنوان سفیر قرار داد و این کار را آغاز کرد. من در همین سفر اخیرم به منطقه شرق آسیا به آقای ظریف تأکید کردم و گفتم این کار را تکرار کن، چرا متوقف کردی؟ این کار را ادامه بده. وزیرکشور اینجاست، من مداوم به ایشان هم تأکید کرده ام که در مورد فرماندار، معاون استاندار ، مقامات دیگر، مدیر کل ها، مقامات استان ها، چه مرد چه زن؛ ما فرماندار اهل سنت زن هم داشتیم، الان هم داریم، آن یکی هم در حادثه منا مرحوم شد.
مبنای ما شایسته سالاری است. هیچ چیز برای ما مهم تر از دستور قرآن نیست. قرآن ما را به برادری، یعنی عضویت در یک خانواده، دعوت کرده، ما همه اعضای یک خانواده هستیم
فاصبحتم بنعمته اخوانا و کنتم علی شفا حفرة من النار فانقذکم منها .
اگر به سوی اختلاف برویم یعنی لبه پرتگاه، اگر به دنبال انشقاق برویم یعنی لبه پرتگاه و این معنی‌اش این است که از اصل اسلام و قرآن فاصله گرفته ایم و جدا شده ایم. اساس و قدرت ما مسلمان‌ها و ایران را وحدت ما تشکیل می‌دهد. مگر در جنگ تحمیلی هشت ساله مردم کردستان مثل مردم خوزستان مورد تعرض قرار نگرفتند؟ مگر آن کسی که آمد گفت اینجا کردستان است یا اهل سنت اند، اینجا خوزستان است و شیعه‌اند، اینجا ایلام و آنجا کرمانشاه است؟ آن جایی که بمباران شیمیایی شد سردشت بود، مردم مسلمان سردشت، مردم کرد سردشت؛ کما اینکه صدام به مردم خودش هم رحم نکرد و در حلبچه هم مردم را بمباران شیمیایی کرد.
وقتی تهدید به سراغ ما می‌آید نمی‌‌پرسد که این شهر مرزی یا مرکزی شیعه است یا سنی ، هیچ بمب و موشکی نیست که به آن سفارشی اعتقادی کنی که بگویی چه کسی را مورد هجمه و هدف قرار دهی بر مبنای اعتقاد و تکفر یا بر مبنای نژاد و قومیت. خطر برای همه ماست و وحدت ما باید برای قدرت اسلام و قدرت ایران باشد.
من از شما می‌پرسم، امروز این همه معضلاتی که در منطقه پیدا کرده‌ایم ، این تکفیری‌ها که جز خسارت برای مسلمان‌ها و منطقه، جز شمشیر به رخ اسلام و قرآن کشیدن، جز ملکوک کردن چهره اسلام در افکار عمومی جهان کار دیگری نکرده اند، آمدند به منطقه، چه چیزی جز خونریزی ، ویرانی، در به دری، یتیمی و آوارگی برای مردم آوردند؟ اینها اشتغال برای جوان‌ها آوردند؟ اینها فناوری آوردند؟ اینها توسعه برای مردم آوردند؟ هرچه آثار فرهنگی و تاریخی و انسان‌های پاک بود، همه را کشتند و خون آنها را ریختند؛ به دروغ به نام اسلام و جهاد.
آن اسلامی که ما می‌شناسیم اسلام رحمت است؛ آن اسلامی که ما می‌شناسیم، هر که گفت لا اله الا الله محمد رسول الله، او از نظر ما مسلمان است. حتی پیغمبری که هم با علم الهی اش و هم با درایت سیاسی اش آدم‌ها را می‌شناخت قلبشان را هم می‌شناخت، که چگونه اند، ولی اگر کسی شهادتین را می‌گفت او را در جمع مسلمان‌ها راه می‌داد. در را به روی او نمی‌‌بست. ممکن بود بعضی‌ها منافق باشند و دروغ بگویند، پیغمبر هم آنها را می‌شناخت ولی آنها را هم به مسجد خودش راه داد؛ هرکه آمد گفت من مسلمانم، اقرار کرد به زبان و گفت معتقدم، پیغمبر گفت نکاح با او حلال است، با او ازدواج کنید، ارث بین ورثه او تقسیم می‌شود. همه احکام اسلام را اجرا کرد. گفت در تشییع جنازه اش شرکت کنید، مریض شد به دیدنش بروید. پیغمبر همه اخلاق و احکام اسلام را اجرا و پیاده کرد.
امروز همه مسلمان‌ها اگر دور هم جمع شویم، همه مسلمان ها، همه گویندگان لا اله الا الله، همه آنهایی که به رسالت پیامبر عظیم الشأن اسلام اعتقاد دارند جمع شویم، در برابر دنیای ظلم و استبداد و کفر باز هم کم هستیم؛ نه اینکه بین خودمان هم اختلاف باشد. همه مان دست به دست دهیم باز هم نیاز داریم. گفت: صد دوست کم است و یک دشمن زیاد است. هرچه متحد شویم باز هم باید متحد تر شویم و قدرت ما یکپارچه شود.
البته اگر حقوقی در جایی تضییع شده باید دنبال احقاق حقوقمان باشیم. ما هم وظیفه داریم به عنوان مسئول احقاق حقوق کنیم. شما هم باید دنبال احقاق حقوق بگردید. اگر در جایی از لحاظ برنامه عمرانی اعتدال مراعات نشده، عقب مانده و ضعیف است، باید کمک کنیم، این وظیفه ماست. تلاش ما این است در بودجه ریزی استانی و بودجه ملی این مسئله را مراعات کنیم و کاری کنیم که برمبنای تعادل حرکت کنیم. البته ممکن است اشکال و ایراد باشد، باید آن اشکال و ایراد را حل کنیم.
بسیار خوشحالم از این جلسه‌ای که امروز در محضر علما، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، فرهیختگان، صاحب نظران از برادران عزیز اهل سنت از مناطق مختلف ایران بودیم. امیدوارم باز هم فرصت‌هایی پیش بیاید در خدمت شما و در کنار شما باشیم، سخنان و پیشنهادهای شما را بشنویم و با همفکری هم، دوستی و برادری بتوانیم ان‌شاءالله مشکلات جوامع مان را حل کنیم و همه بتوانیم پیرو راه، مسیر و سیرۀ پیامبر عظیم الشأن اسلام صلوات الله و سلامه علیه باشیم .
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

92363
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.