سخنرانی در مراسم جایزه کتاب سال

‌انقلاب اسلامی و تحقق وعده خداوند برای پیروزی حق بر باطل/ ‌کتاب، مظهر اندیشه و فکر عالم و هنرمند/ ‌نعمت قلم و کتاب/ ‌کتاب، معجزه اسلام/ ‌ماندگاری برخی کتاب‌ها و حرف ها/ ‌علت جاذبه امام و پیروزی انقلاب/ ‌سرعت عجیب گسترش اعلامیه‌ها و نوار سخنان امام/ ‌اهمیت نظریه"عدم جدایی دین از سیاست"در پیروزی انقلاب/ ‌نظرات برخی درمورد ناسازگاری دین با سیاست/ ‌چارچوب پیامبر برای مدینه و دنیای اسلام/ ‌همه ادیان در مسیر تکامل هم‌/ ‌ضرورت مداخله در مسائل سیاسی بر اساس دین/ ‌اعتقاد امام به اهمیت وحدت و یک صدایی مردم در پیروزی / ‌عدم تردید امام در پیروزی با وحدت کلمه/ ‌حضور همه مردم در جنگ، موجب پیروزی/ ‌اهمیت بیداری فکر مردم با نوشتن و گفتن/ ‌انتخابات سال 92، پایه اول پیروزی هسته ای/ ‌نرمش قهرمانانه ، پایه دوم پیروزی هسته ای/ ‌اجتماع مردم در انتخابات سال 92 با فتوای رهبری/ ‌نظریه نرمش قهرمانه و باز شدن مسیر مذاکره/ ‌الگوهای توافق هسته‌ای/ ‌نقش مهم نظریات رهبری در پیروزی هسته ای/ ‌پیروزی هسته ای، مهم ترین پیروزی دهه‌های اخیر/ ‌چرایی کاهش جاذبه کتاب/ ‌ضرورت ایجاد جاذبه برای کتاب و خواندن/ ‌ابعاد گسترده جاذبه کتاب / ‌تلاش برای ایجاد ناشرین معتبر/ ‌خط قرمز‌های تالیف کتاب/ ‌وجود عده‌ای متخصص خشونت در کشور/ ‌اهمیت آرامش در جامعه / ‌فرهنگ یا قانون و دولت با فرهنگ

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد (ص) و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
و ان تعدوا نعمه الله لاتحصوها ان الله لغفور رحیم
ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و روزهای خاطره انگیزه پیروزی منطق، بیان، استدلال، قلم، کتابت، علم و عهد استوار مردم با راهبری و امام(ره) در برابر قدرت، انواع ابزار نظامی و امنیتی و پشتیبانی همه ابرقدرت‌ها و قدرت‌های بزرگ از رژیم استبداد است؛ اینکه حق بر باطل پیروز می‌شود، اینکه جاءالحق و زهق الباطل ؛ اینکه فاما الزبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض انقلاب اسلامی ایران این واقعیت را برای ما آشکار کرد که هر چه هم سخت و مشکل باشد و هر چه هم طولانی شود، پایان راه پیروزی حق بر باطل است و این نکتۀ امید بزرگ حرکت عدالتخواهانه همۀ انسان‌ها در طول تاریخ است.
کتاب چیست؟ کتاب مظهر و آیینه‌ای از اندیشه و فکر یک عالم و اندیشمند و هنرمند صاحب قلم است. کتاب همان فکر است؛ فکری که خداوند بزرگ هنرمند توانسته است قدرتی را به ما عنایت کند که آنچه در ذهن و مغر ما پرورش می‌یابد، با اشاره حرکت قلم هم به دیگران اعلام شود، هم تفهیم شود و هم ماندگار گردد.
این چه نعمتی است که خداوند بزرگ به بشر عنایت کرده؟ اگر این راه پیش پای بشر نبود و اگر بیان، قلم، سمع، ابصار، افئده نبود، چگونه بین بشر اتصال برقرار می‌شد؟ چگونه بین قرن‌های گذشته و امروز و فردا رابطه برقرار می‌شد.
در قرن‌های پیش چه گفته‌اند؟ چه اندیشیده‌اند؟ نظرات آنها چه بوده است؟ از چه طریقی به ما رسیده ؟ حالا آن زمان که نوار و فیلم و ضبط و اینها نبود. تنها راه انتقال، به غیر از سینه به سینه که آن هم معمولاً ناقص و غیر دقیق انجام می‌شود، کتابت بود.
و لذا شما می‌بینید که معجزه آسمانی اسلام گاهی قرآن نامیده می‌شود و گاهی کتاب نامیده می‌شود. گاهی بر بُعد نوشتاری آن تکیه می‌شود و گاهی بر بعد تلاوت و بیان و تشریح آن تکیه می‌شود. همۀ معجزۀ پیامبر اسلام کتاب و قرآن است؛ نوشتن و گفتن و خواندن و تلاوت کردن است و همین معجزه بود که بر همۀ قدرت‌های آن زمان و کفر و استبداد و بت پیروز شد.
در انقلاب اسلامی ما هم چه باعث پیروزی ما شد؟ هرچه در یک کتاب و در یک نوشتار و در یک بیان، حرف نو، سخن نو، راه نو ، تعبیر نو و نظریه نو باشد، جاذبۀ آن بیشتر و اثر آن ماندگارتر خواهد بود. خیلی‌ها کتاب نوشته‌اند و سخن گفته‌اند اما کتاب آنها ماندگار نشد. بعضی از کتاب‌ها و نوشته‌ها، نثرش یا شعرش، در کتابخانه‌های مردم و در اطاق‌های زندگی مردم گاهی کنار قرآن مجید قرار گرفته است.
شما در بسیاری از خانه‌ها می‌بینید مردم در قفسه کتاب‌شان در کنار کتاب آسمانی، قرآن مجید، در کنار نهج‌البلاغه کتاب مولایمان امیرالمؤمنین، یک دیوان حافظ، دیوان و گلستان سعدی و اشعار مولانا هم هست.
این نشان می‌دهد که کتابت ماندگار و جاودانه در تاریخ داریم. شما فکر می‌کنید کتاب‌های بوعلی از قفسه‌ها حذف می‌شود؟ کتاب فارابی حذف می‌شود؟ کتاب شیخ مفید و شیخ طوسی حذف می‌شود؟ ما کتاب جاودان و ماندگار و سخن ماندگار داریم. هر مقدار از فکر و اندیشه‌مان بهتر بهره ببریم، کتاب ما ماندگارتر خواهد شد.
جمله‌ای را خدمت‌تان عرض کنم، چطور امام (ره) توانست انقلاب ما را رهبری کند و به پیروزی برساند؟ و امروز نوزده بهمن چطور امام (ره) توانست حتی نیروهای مسلح رژیم گذشته را به دامان ملت و انقلاب بکشاند و جذب کند؟ این چه جاذبه پر قدرتی بود که همه را جذب کرد؟ این چه جاذبه‌ای بود که افسران نیروی هوایی شاه که در میان نیروهای سه‌گانه عزیزترین و نزدیک‌ترین نیرویی که آنها به آن افتخار می‌کردند نیروی هوایی بود و غرش هواپیماها بود، امام (ره) در مدرسه رفاه چه جاذبه‌ای ایجاد کرد که آنها را کشاند و آورد؟ آن هم قبل از پیروزی انقلاب که هنوز معلوم نبود انقلاب چه مسیری را طی می‌کند و پایان این انقلاب پیروزی یا شکست است. چطور آنها را جذب کرد؟ و چطور آنها در برابر امام (ره) با دل و جان و با افتخار احترام نظامی گذاشتند؟ هیچ وقت در عمرشان به چنین احترام نظامی در برابر یک بزرگ مرد تاریخ افتخار نکرده بودند.
چطور امام همه را جذب کرد، همه مردم، پیر و جوان، روستایی و شهری را جذب کرد. چطور ایشان در پاریس یک جمله می‌گفت و آن جمله بر نوار ضبط می‌شد و از طریق تلفن به تهران و قم منتقل می‌شد و در سراسر مساجد کشورمان پشت بلندگوها پخش می‌شد.
او که نه رادیو و نه تلویزیونی در اختیار داشت؛ با یک نوار ضبط صوت معمولی و یک تلفن و بلندگوی مساجد سخنش را به گوش همه جهانیان رساند. او با قلم، اعلامیه و کلام جامعه‌ای را به حرکت درآورد . عامل پیروزی انقلاب ما اندیشه، قلم و بیان بود.
امام (ره) با دو نظریه که البته در آغاز بعضی‌ها با آن خیلی موافقت نداشتند انقلاب را به پیروزی رساند. این است که من می‌گویم اندیشه، نظریه و سخن نو است که جامعه ای را به حرکت در می‌آورد. نظریه اول امام (ره) این بود که دین از سیاست جدا نیست؛ امتزاج دین با سیاست، عدم جدایی دین از سیاست و سیاست از دین یا به تعبیر مرحوم مدرس «سیاست ما عین دیانت ماست؛ دیانت ما عین سیاست ماست.» این یک نظریه بود. این نظریه را بعضی نمی پسندیدند، فکر می‌کردند عمدتاً دین و اسلام برای معنویت است، برای ارتباط انسان با خداست، برای جلای روح است و برای ساختن آخرت است و فکر نمی‌کردند که آخرتی نیست، مگر آن که دنیا او را بسازد که الدنیا مزرعه الاخره، آخرت چیزی نیست، محصول دنیاست. اگر دنیا نباشد آخرتی هم نیست. اگر اعمال ما نباشد بهشت و جهنمی هم نیست. نه اینکه بهشت و جهنمی هست و ما با عملمان به این یا آن می‌رسیم. این عمل ماست که بهشت یا جهنم را می‌سازد. این دنیاست که آخرت را می‌سازد.
برخی از تفکرات این چنین بود که اساساً جنس سیاست با دین سازگار نیست و از دو جنس اند؛ اساس دین بر صداقت، معنویت، وفای به عهد است و جنس سیاست از بازیگری‌های مختلف و کلاه سر یکدیگر گذاشتن و از فریب، دروغگویی و دورویی هاست.
چنین تفکری در ذهن بعضی از افراد بود. اما سیاست به معنای اداره صحیح جامعه، ارتباط درست کشورها، ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر و به معنای حفظ منافع ملی، امنیت ملی و مصالح ملی، این سیاست عین دیانت است و مگر پیغمبر اسلام با دیگران معاهده صلح نداشت؟ مگر پیغمبر با دیگران پیمان نداشت و چارچوبی برای اداره شهر مدینه و دنیای اسلام نداشت؟ و مگر در چارچوبی مسلمان و غیر مسلمان با هم در مدینه زندگی نمی کردند؟
معنای اسلام و قدرت اسلام این نیست که افکار، اندیشه و ادیان دیگر در جامعه حذف شود و نباشد، والا پیامبر به اهل کتاب، دین، فکر و راه آنها احترام نمی گذاشت و قرآن نمی گفت: لانفرق بین احد من رسله؛ یک ریشه و پایه است. شکل‌ها و زمان‌ها متفاوت است.
البته که دین اسلام کمال یافتۀ همه ادیان گذشته است، اما آنها هم جا و احترام خود را دارند. این نیست چون ابراهیم (ع) آمد پس دین ، کتاب و سخن نوح(ع) به طور کامل از بین رفته باشد؛ و ان من شیعته لابراهیم ، تعبیر قرآن این است که ابراهیم(ع) شیعه و پیرو راه نوح (ع)بزرگ است. یک مسیر و راه است. البته هر دینی کمال دین قبلی و تکمیل آن راه است. این درست است؛ ان الدین عندالله الا سلام امروز آن دین کامل هدایتگر در جامعه اسلام است، اما در عین حال ادیان دیگر مورد احترام اسلام و مسلمان هاست.
خلاصه این که امام (ره) با این تفکر که دین از سیاست جدا نیست، پس از لحاظ دینی ما در مسائل سیاسی باید مداخله کنیم و اگر سیاستی استقلال کشور ما را به خطر می‌اندازد و دین و هویت مردم را بر باد می‌دهد و اگر رژیمی فساد را در جامعه نهادینه می‌کند، این دین است که به ما می‌گوید باید قیام کنیم، بایستیم، سخن بگوییم و راه و رسم درست را در جامعه استقرار بخشیم.
این یک نظریه امام (ره) بود و شما اهل اندیشه، قلم، کتابت و تحقیق هستید. این را بررسی کنید، ببینید اگر این نظریه نبود چیزی به نام نهضت و انقلاب اسلامی و سپس حکومت و جمهوری اسلامی نداشتیم.
نظریه دوم امام (ره)این بود؛ یک ملت با یک صدا، دست به دست هم و در کنار هم در مقابل هر قدرتی پیروز می‌شود. این نظریه سیاسی و اجتماعی مهم امام (ره)بود . البته خیلی‌ها این را نمی پذیرفتند و می‌گفتند مشت در برابر گلوله ، تانک و هواپیما نمی شود و مردم ما هم گاهی می‌گفتند که با دست خالی کاری می‌شود انجام داد؟ اما نظر امام(ره) برعکس بود و نظریه امام(ره) از سال 1342 این بود که ایشان مصمم بود که بعد از سیزده خرداد که آن سال روز عاشورا بود و امام آن سخنرانی مهم را در مدرسه فیضیه قم ایراد کرد، بعد امام(ره) طراحی ای کرده بود که در همان ماه محرم یا صفر در تمام شهرهای ایران، شهرستان‌ها و ورستاها یک روز مردم همه به خیابان بیایند؛ اجتماع بزرگ ملی در سراسر کشور طرح امام بود که البته امام (ره) در سحرگاهان پانزده خرداد دستگیر شد و شکل دیگری پیش آمد.
در سال 1357 روزهای بسیار سختی بر ملت ما گذشت. امام (ره) کاملاً مطمئن بود و هیچ تردیدی نداشت. من بارها در ماه آذر، آبان، دی در پاریس با امام (ره) از نزدیک صحبت کردم و نقطه نظراتی که داشتم خدمتشان عرض کردم و بیانات ایشان را از نزدیک شنیدم؛ امام (ره) هیچ تردیدی نداشت که انقلاب پیروز است و مردم پیروز می‌شوند. علی رغم همه شبهه‌ها و نکاتی که در ذهن بود که چه اتفاقی می‌افتد و واقعاً ده‌ها سوال مطرح بود، امام (ره) قاطع و مصمم بود که وقتی ملت دست به دست هم بدهند، اراده یک ملت به تمام معنا در برابر هر قدرتی چه شاه، چه امریکا و هر قدرت دیگری باشد پیروز می‌شود. این دیدگاه ، اندیشه و نظریه امام (ره) بود.
در جنگ هم امام (ره) همین طور اقدام کرد. گفت بروید و پاوه را آزاد کنید. مردم از کرمانشاه با پای پیاده راه افتادند. در جنگ هم همین طور، امام(ره) از مردم دعوت کرد که در برابر رژیم افلقی ای که به ایران تجاوز کرده بایستند. درست است ارتش، سپاه و نیروهای انتظامی همه فداکاری کردند اما در جنگ همه ملت به صحنه آمد و لذا پیروز شدیم.
امروز هم شما اگر بدانید ما در مسائل مهم اجتماعی و سیاسی می‌توانیم در برابر دنیا بایستیم، اندیشه است که می‌تواند بایستد. فکر مردم را بیدار کنیم. با نوشتن ، سخن گفتن و بیان حقایق ذهن‌ها و فکرها را آماده کنیم.
چرا ما در برابر شش قدرت بزرگ در مسئله هسته ای توانستیم توفیق به دست بیاوریم؟ دو نظریه را رهبر معظم انقلاب بیان کرد؛ یکی این بود که در انتخابات سال 1392 اعلام کرد این صندوق آرا و رأی حق الناس است. همه پای صندوق بروید، رأی‌ها باید حفظ شود. گفت من هم فقط یک رأی دارم، کسی به من چیزی نسبت ندهد؛ در میان کاندید‌ها یک نفر در ذهن من هست می‌روم رأی می‌دهم و کسی هم خبر ندارد. ظاهر آن ساده به نظر می‌آید. این بیان رهبری و حق الناس بودن و اینکه هرکس حتی اگر با نظام میانه ندارد، به خاطر کشور و ملتش ، با صندوق رابطه برقرار کند؛ این پایه اول بود.
پایه دوم نظریه نرمش قهرمانانه بود که ما را پیروز کرد. این دو نظریه ما را پیروز کرد. ایشان دو نظریه داد و گفت پای صندوق آرا بروید.
هسته ای کجا درست شد؟ ما فکر می‌کنیم نشستیم آنجا بحث کردیم و به نتیجه رسیدیم. البته این درست است، اما پایه آن رأی مردم در خرداد 1392 بود، والا که راه دیگری می‌شد.
چرا آن اجتماع بزرگ پای صندوق آرا شد؟ به علت آن نظریه و فتوای سیاسی و آن سخن رهبری. چرا ما کنار قدرت‌های بزرگ رفتیم؟بعضی‌ها که می‌گفتند اصلاً نباید با اینها حرف بزنیم و نزدیک شویم. به محض اینکه نشستیم آنها کلاه گشادی سرمان می‌گذارند. هرچه می‌گفتیم ما عمامه داریم! کلاه سر ما نمی رود! می‌گفتند نه، یک کلاه گشاد دارند که فوق عمامه است!
برخی‌ها مخالف بودند و می‌گفتند نباید مذاکره کنیم. رهبر معظم انقلاب با بیان نرمش قهرمانانه راه را باز کرد و مسیر را گشود و ما با این دو نظر و فتوای سیاسی توانستیم با یک قدرت بزرگ سیاسی ملی و با منطق و استدلال، با عزت به جایی برسیم که الان رئیس جمهور جدید امریکا نمی تواند این توافق را تحمل کند. می‌گوید در تاریخ این بدترین توافقی بوده که امریکا آن را امضا کرده است.
البته این توافق توافقی برد برد و به نفع همه و منطقه است . شما دیدید در کنار مذاکره 1+5، مذاکره قزاقستان و آستانه به وجود آمد و مذاکره هسته ای می‌تواند الگویی برای ده‌ها مذاکره دیگری شود که به امنیت و ثبات این منطقه منجر شود.
چه توانست این حرکت بزرگ را به وجود بیاورد؟ اندیشه و نظریه. اگر این اندیشه نرمش قهرمانانه نبود و اندیشه مسئله حق الناس بودن آرا و تشویق مردم پای صندوق آرا نبود ما نمی توانستیم موفق و پیروز شویم.
امروز اگر ده‌ها مشکل پیش پای ماست بدانید با فکر ، اندیشه ، قلم و کتاب می‌توانیم جامعه را به حرکت در بیاوریم.
دیگر از لحاظ اجتماعی و سیاسی در تاریخ، از پیروزی انقلاب مهم تر داریم؟ انقلابی که به نظر من در تاریخ دهه‌های اخیر و حتی قرن‌های اخیر واقعاً بی نظیر بوده است.
دیگر از مذاکرات هسته ای پیچیده تر و سخت تر داشته ایم؟ عبور کردیم. همه اینها با اندیشه است، با فکر است. و این فکر و اندیشه از تراوش صاحب نظران و اندیشمندان و صاحبان قلم است.
حال اینکه چرا جاذبه کتاب کم شده، اگر هم کم شده باشد، این شما هستید که باید علت آن را بیابید و آنجا که ما باید کمک کنیم باید به ما بگویید، وزیر ارشاد آماده است در کنار شما در خدمت شما ست که حرف، نظر و چارچوب و طرح شما را بشنود. بحمدالله در دولت یازدهم وزرای ارشاد ما، هم وزیر اول و هم وزیر دوم، در برابر سخنان بحق صاحبان اندیشه گوش شنوایی داشته اند.
ما باید جاذبه لازم را برای کتاب ایجاد کنیم. حالا کتاب هر کجا که هست، روی کاغذ نوشته شده، روی صفحه دیجیتال نوشته شده است، آنها دیگر مهم نیست. آنها متعلق به شیوه و سبک و راه و... است. اساس اندیشه ای است که روی کاغذ می‌آید، حالا کاغذ مادی معمولی یا صفحه دیجیتالی، فرقی نمی کند. باید همه را جذب کنیم. حالا اشکال از مدرسه ماست، از دبستان مشکل داریم که بچه‌ها را کتاب خوان تربیت نمی کنیم. اشکال ما در دوران دبیرستان است. اشکال ما در دانشگاه است. اشکال ما از رسانه ملی است. اشکال ما از مطبوعات است.
اشکال ما از هر کجا که هست، حالا ممکن است هر جایی اشکالی داشته باشد، یکی از مسائل مهم وزارت ارشاد ما این است که باید از طریق خود اندیشمندان، صاحب نظران، ناشرین و طراحان اقدام کرد؛ کتاب که یک بعد ندارد، ابعاد فراوانی دارد. گاهی شما می‌بینید مطالب یک کتاب خوب است، اما طراحی روی جلد آن به گونه ای است که جاذبه ایجاد نمی کند. گاهی اوقات می‌بینید کتاب، کتاب خوبی است اما نوع چاپ به گونه ای است که جاذبه ایجاد نمی کند. گاهی اوقات کتاب خوبی است اما قطع کتاب، با مطلب و محتوا تناسب ندارد.
اینها همه دخیل است . همه اینها نقش دارد. حتی اینکه کدام ناشر آن را منتشر کرده است. اسم برخی از ناشرین، یک برند جذاب است. می‌گویند این کتاب، کتاب خوبی است چون این ناشر آن را چاپ کرده است. ما باید این کار را بکنیم. ما باید ناشرینی را تقویت کنیم که همان طور که مولف جاذبه دارد، مثلاً می‌گویند این مولف خوب است، گاهی اوقات ناشر جاذبه پیدا می‌کند و نامش یک برند معتبر می‌شود، ما بیاییم و این برندهای معتبر را درست کنیم، صاحبان قلم و آنهایی را که در حال خدمت به کشور هستند تشویق کنیم. همه نوع کتابی می‌توان نوشت.
البته چارچوب ما خواست مردم، منافع ملی و امنیت ملی ماست . اگر خدای ناکرده کتابی بنویسم که فاصله بین مردم را در ایران بیشتر کنم مسلماً این کتاب نمی تواند کتاب مفیدی برای جامعه من باشد. کتابی می‌تواند مفید باشد که در جامعه من وحدت درست کند. اگر من کتابی بنویسم که بین مذاهب اسلامی فاصله بیندازم این خیانت به کشور و اسلام است. باید مذاهب را به یکدیگر نزدیک کنیم. باید اقوام را به یکدیگر نزدیک کنیم. اگر خدای ناکرده من کتابی بنویسم که خشونت و افراطی گری را در جامعه ترویج کنم، این کار خدمت به جامعه است؟ با استناد به هر حدیث و آیه ای که در جاهای مختلفی آمده و معناهای مختلفی دارد!
اصلاً یک عده متخصص خشونت هستند. من نمی دانم این را چطور یاد گرفته اند ؟ این چه ذهنی است؟ این چه تفکری است؟ کجا تربیت شده‌اند؟ این مدرسه خشونت کجا بوده است که اینها را درست کرده است؟ اصلاً ذهن و فکر و سخنرانی و بیانشان و شعر و نثرشان، هرچه هست خشونت و خشونت است. خوششان می‌آید که با یکدیگر دعوا کنیم و داد بزنیم و روبه روی هم بایستیم و لشکر کشی کنیم، چرا؟
ما یک ملت هستیم، ما منافع مشترک داریم، ما یک انقلاب داریم، ما یک قانون اساسی داریم، ما یک رهبر داریم، ما یک دولت داریم، ما یک فرهنگ داریم، ما یک هویت داریم، ما ایرانی هستیم. چرا رو در روی همدیگر بایستیم؟ چرا اختلاف؟ مگر انتخابات چقدر ارزش دارد که از الان به معصیت خداوند شروع کنیم. نعوذ بالله آدم که نباید معصیت خداوند را یک لحظه هم انجام دهد. حالا اگر کسی هم می‌خواهد معصیت خداوند را انجام بدهد به شب احیاء نزدیک باشد که بعد بتوان توبه کرد، تا شب احیاء خیلی مانده است!
بگذاریم جامعه آرامی داشته باشیم. بگذاریم همه با آزادی به صحنه بیاییم، به کشورمان، به انقلابمان، به انتخابمان، به صندوق آرا یمان عشق بورزیم؛ افتخار ماست. بدانید در این کشور اسلام برای ما جمهوریت آرود. اسلام در این کشور برای ما صندوق آراء آورد. اسلام برای ما حاکمیت ملی آورد. جمهوریت و صندوق آرا هم برای ما تقویت فرهنگ اسلام را خواهد آورد.
ما فرهنگ بدون قانون و بدون دولت نمی خواهیم، فرهنگ ما در کنار دولت است و دولت بدون فرهنگ هم نمی خواهیم. دولت بی فرهنگ برای ما بی ارزش است و فرهنگ ما هم باید فرهنگ دولت و فرهنگ قانون باشد، در چارچوب قانون باشد تا ما بتوانیم به اهداف بلندی برسیم که در این انقلاب از روز اول از سال 1341 که نهضت شروع شد، از سال 57 که این انقلاب پیروز شد؛ با این همه فراز و نشیب تا امروز و فردا ان شاء الله کتاب بتواند میراث گذشتگان ما را به خوبی حراست کند، اندیشه ما را در دوران معاصر برای حرکت به سوی تعالی تقویت کند و زمینه را برای آینده پر غرور برای کشور و ملت ما رقم بزند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

92093
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.