سخنرانی در همایش روز ملی مهندسی

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری/ آثار مهندسی بر جای مانده از دوران کهن‌، چشمگیر و تاثیر گذار/ اصفهان‌، الگویی برای شهر سازی و معماری / کبوتر خانه‌ها/ دانشکده فنی دانشگاه تهران منشأحرکت‌ها و تحولات انقلابی/ نقش مهندسان ایرانی در دوران دفاع مقدس / احداث پل خیبر/ جهاد خود کفایی نیرو هوایی/ پرواز 140 فروند هواپیمای ایرانی در آسمان عراق یک روز پس از حمله عراق به ایران/ احداث پلی در اروند رود/ کارهای بزرگ در عرصه موشکی/ نقش مهندسان در پدافند هوایی/ نقش مهندسان ایران در سازندگی پس از دفاع مقدس/مخفی کاری ایران در موضوع هسته ای، کاری بزرگ/ مذاکره با کشور‌های اروپایی، روسیه و چین برای فناوری غنی سازی/ خاطره‌ای از فعالیت مهندسان جوان ایران برای غنی سازی/ نقش مهندسان ایرانی در فناوری‌های نوین هوافضا/ دیپلمات‌ها و تیم مذاکره کننده‌، افتخار کشور/ تیم مذاکره کننده، جهاد گران خط مقدم کشور در علم و فناوری/ حمایت مردم‌، فرهیختگان و رهبری‌، علت موفقیت دولت/ کاهش تورم به صفر/ مشکلات و برنامه‌های دولت‌، مستلزم ورود و همکاری دولت / مشکل آب/ خشکسالی/ نیاز کشور به طراحی مهندسین در خصوص تغییر شیوه آبیاری / آلودگی هوا/ ریزگردها/ علم فناوری‌، پایه مهندسی/ نیاز کشور به جامعه مهندسین/ استمداد از مهندسین

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

بسیار خوشحالم که در این جمع فرهیخته و در روز ملی مهندسی در جمع شما خادمان به کشور، نظام و ملت حضور دارم.

اینکه روز تولد خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان روز مهندسی نامگذاری شده، بسیار بجاست. خواجه نصیر جزو افتخارات بزرگ ما در فلسفه و ریاضیات و اندیشمندی بنام در ایران عزیز ما بود و اینکه روز تولد او روز ملی مهندسی باشد، کار بجا و شایسته‌ای است.

اگر به تاریخ کهن ایران نگاه کنیم آثار فراوانی که از آن دوران به یادگار مانده است، آنچه چشمگیر و بسیار تأثیرگذار است، کار مهندسی دوران گذشته است. شما در تخت جمشید یا در اصفهان آثار بسیار شگرفی را می‌بینید. هنوز هم بعد از قرن‌ها اصفهان می‌تواند به عنوان الگویی برای شهرسازی و معماری باشد. شما مطلع هستید که یکی از کشورهای آسیایی (مالزی) در پایتخت جدیدش بسیار از معماری اصفهان بهره جسته است و اگر به مالزی بروید، الگوی میدان امام اصفهان را در یکی از میدان‌های این کشور ملاحظه می‌کنید.

البته گذشته تاریخ ایران تنها ساختمان نیست، بلکه مسئله قنات‌ها در گذشته تاریخی ایران یکی از شاهکارهای مهندسی ایران است. در برخی از شهرهای کویری ما بادگیرها و ساختمان‌هایی که امروز بحث انرژی دارند، می‌تواند تابستانِ سرد و زمستان گرم داشته باشد. شما ببینید از چند قرن پیش از اسلام و در دوران بعد از ورود اسلام چه افتخارات عظیمی را مهندسین ایران عزیز به وجود آورده‌اند؛ حتی کبوترخانه‌ها در اصفهان هم از لحاظ مهندسی و هم برای کشاورزی نوعی شاهکار است.

در دوران جدید اگر بخواهیم از خدمات مهندسین یاد کنیم، بی‌تردید مهندسان کشور ما در پیروزی انقلاب اسلامی نقش ارزشمندی داشته‌اند. اگر از شانزده آذر که سرآغاز حرکت و جنبش دانشجویی است بگذریم، من خودم وقتی در دانشگاه تهران دانشجو بودم هر وقت حرکت انقلابی و تظاهراتی در دانشگاه تهران بود، از دانشکده فنی شروع می‌شد. در آن سال‌هایی که من دانشجو بودم در دانشگاه‌های تهران، اصلاً یاد ندارم از دانشکدة دیگری شروع شود. اول دانشکده فنی شروع می‌کرد و بعد به حقوق و علوم و.... می‌رسید و همین‌طور ادامه پیدا می‌کرد و کل دانشگاه را تحت تأثیر قرار می‌داد. این کار بسیار مهمی است. ما می‌بینیم این جمع فرهیخته نه در علم و دانش حتی در تحولات سیاسی جامعه ما پیشتاز هستند. بعد از انقلاب هم همین طور بوده است.

در دوران دفاع مقدس کار مهندسین بسیار ارزشمند بوده است. ما واقعاً اول انقلاب تردید داشتیم، چون نیروی هوایی و دریایی و بخشی از نیروی زمینی در اختیار مستشاران نظامی امریکا بود. در سال 1358 که از پایگاه نیروی هوایی بازدید کردم، مرکزی در آنجا بود، گفتم در آنجا را باز کنند، آقایی که فرمانده موقت آنجا بود به من گفت: هیچ ایرانی اینجا پا نگذاشته و شما اولین نفری هستید که می‌خواهید وارد این سالن شوید. در اختیار آنها بود و آنها آنجا را اداره می‌کردند و بسیار جای تردید بود که ما بتوانیم این ابزار و وسایل را حفظ و نگهداری و تعمیر کنیم.

کار بزرگی انجام گرفت. شما می‌دانید در سال 1358 عده‌ای می‌گفتند حداقل هواپیماهای اف 14 را برگردانیم، چون اصلاً نمی‌توانیم آنها را اداره کنیم. حالا اف 4 و اف 5 و... را ممکن است بتوانیم اداره کنیم اما اف 14 هواپیمای پیچیده و مدرنی است و ما نمی‌توانیم اداره کنیم. پس بدهیم و حداقل پول آنها را بگیریم، اینجا می‌ماند و از بین می‌رود. این هواپیماها در اصفهان و تعدادی هم در شیراز بودند. اما دیدیم که فرزندان این مرز و بوم از همان سال اول انقلاب در نیروی هوایی، مهندسین، همافرها، افسرها و درجه‌دارها نهادی را به نام جهاد خودکفایی نیروی هوایی تأسیس کردند به طوری که با وجود اینکه ما قصد جنگ با کشوری را نداشتیم و پیش‌بینی جنگ هم نمی‌شد، وقتی عفلقی‌ها در آخر شهریور 1359 حدود ساعت دو بعد از ظهر به ما حمله کردند و همزمان حمله زمینی و دریایی شروع شد، فردا ساعت پنج صبح 140 فروند هواپیمای ما وارد آسمان عراق شد و عراق را شکست. هیچ کدام از کشورهای منطقه نه امریکایی‌ها، نه شوروی سابق، نه فرانسوی‌ها فکر نمی‌کردند 140 فروند هواپیمای ما وارد آسمان عراق شده و عملیات خودشان را انجام داده و سالم برگردند. چه کسی توانست این هواپیماها را سرپا و آماده نگه بدارد؟ مهندسان کشورمان بودند.

در زمان جنگ نیز در عملیات‌های مختلف به عنوان مثال، کاری که جهاد در عملیات خیبر انجام داد که معروف به پل خیبر شد، خیلی کار مهمی بود؛ یک پل شناور که با حدود 14-12 کیلومتر طول که هم نفر و هم خودرو از آن عبور کند. اتصال ما به جزایر مجنون از طریق همین پل خیبری بود. بعد در عملیات والفجر هشت درسال 1364 که ما خیلی تحت فشار بمباران‌های عراق بودیم و به فکر پلی در اروند بودیم. ساعت‌ها و روزها با مهندسین در قرارگاه مشورت می‌کردیم؛ اتفاقاً از دانشگاه تهران و شریف در این جمع بودند. در نهایت به نظری رسیدیم که مهندسین ما پل جدیدی را در آنجا ابداع کردند و ساخته و اجرا شد که هیچ بمبارانی روی آن پل اثر نداشت.

بخش‌های دیگر هم همین بود. در سپاه پاسداران کار بسیار عظیم و بزرگی در زمینه موشکی شروع شد. اول موشک‌های ضد زره و بعد موشک زمین به زمین و در همان دوران جنگ برخی از این پروژه‌ها به ثمر نهایی رسید و استفاده کردیم و برخی هم در اواخر جنگ به ثمر نشست.

نقشی که مهندسان در آن زمان در پدافند هوایی داشتند خیلی ارزشمند بود، چون ما در این زمینه مشکل داشتیم. یکی از دانشگاه‌هایی که به ما بسیار کمک کرد، دانشگاه شریف بود. مهندسان ما در صحنه دفاع مقدس بودند و کار بسیار عظیم و بزرگی کردند و شهیدان والا مقامی را تقدیم کشور و انقلاب کردند.

مهندسین ما بعد از دفاع مقدس نیز در سازندگی کشور نقش بسزایی داشتند. از پروژه‌ها نام نمی‌برم چون مطلع هستید ولی می‌دانیم که بخش بزرگی از افتخارات علمی و فناوری ما مربوط به این قشر است. مهندسین عزیز کشور ما در بخش نانو،‌ای تی،‌ای سی تی و حتی در بخش مهندسی پزشکی، در داروسازی و هسته‌ای کارهای بسیار عظیم و بزرگی انجام داده‌اند.

ما برای غنی‌سازی سراغ اروپایی‌ها رفتیم. اینکه می‌گویند ایران مخفی کاری کرده یک دروغ بزرگ است، به خاطر اینکه ما می‌خواستیم آنها تکنولوژی غنی سازی را به ما بدهند. اگر می‌خواستیم مخفی کاری کنیم خودمان در پستو کارمان را انجام می‌دادیم. پس چرا آن را با کشورهای غربی مطرح کردیم و از آنها خواستیم؟ معلوم است که ما چیز مخفی‌ای نداشته‌ایم و می‌خواستیم برای اهداف صلح‌آمیز و انرژی نوین هسته‌ای غنی‌سازی کنیم. یک کشور اروپایی هم مدتی وقت ما را تلف کرد، قول‌هایی را هم داد و در نهایت قبول نکرد. برای مدتی هم با روسیه صحبت می‌کردیم، البته برخی از تکنولوژی‌ها را از آنها گرفتیم. اما در نهایت آنها حاضر نشدند این فناوری غنی‌سازی را به ما بدهند. با چینی‌ها هم صحبت کردیم. پس کدام مخفی کاری؟! ما که با همة عالم حرف زدیم و گفتیم این فناوری را به ما بدهید اما هر کدام بهانه‌ای آوردند. بعد جوان‌ها، اندیشمندان و دانشمندان ما تلاش کردند.

اولین باری که من با مهندسی صحبت کردم و پرسیدم آیا ما می‌توانیم سانتریفیوژ را راه‌اندازی کرده و غنی‌سازی کنیم و پاسخ داد می‌توانیم، البته این مهندس خیلی جوان بود، حدود 26 یا 27 ساله بود، بعد مهندس دیگری که قدیمی بود به من گفت: حاج آقا، حرف ایشان را گوش نکنید، ما نمی‌توانیم، اصلاً شدنی نیست و برای من استدلال کرد. من دوباره آن مهندس جوان را صدا کردم و گفتم: می‌گویند اشکالاتی وجود دارد، گفت: ما دو ماه دیگر به نتیجه می‌رسیم و شما می‌بینید؛ و راست می‌گفت؛ سه ماه بعد برای بازدید رفتیم و دیدیم اولین غنی سازی توسط یک سانتریفیوژ انجام گرفته و بعد دنبال زنجیره سه تایی و ده تایی رفتیم؛ کاری به تفصیلات این بحث ندارم، بخش بزرگی از افتخارات ما در فناوری‌های نوین مرهون تلاش و خدمات مهندسین ماست. در علوم فضایی و هوا فضا هم همین‌طور است. این ماهواره جدیدی که پرتاب شد، در مسیر هوا فضا گام جدیدی برداشتیم. از پارسال که این گام طراحی و دنبال شد. قبل از آن هم در این زمینه کار شده بود اما امسال به ثمر نشست و این کار بسیار پرافتخار است.

خواهش می‌کنم در علم و فناوری و افتخارات ملی مسائل سیاسی و .... را کنار بگذاریم، در حین انتخابات برویم کار سیاسی کنیم. در عرصه پیشرفت این خط و آن خط و این جناح مذاکرات هسته‌ای و آن جناح هیچ فرقی نمی‌کند.

مهندس راست و چپ کنار هم سانتریفیوژها را راه انداختند. ملت ایران، فرهیختگان این سرزمین، مهندسان و سایر اقشار جامعه از جمله دانشگاهیان و استادان ما کار عظیمی انجام دادند. البته ما در اول مسیر هسته‌ای هستیم و برای قضاوت زود است، اما در اینکه دیپلمات‌های ما افتخار کشور هستند شکی نیست.

وقتی کشوری خودش کاری انجام می‌دهد، اما وقتی به میدان بزرگی می‌رود که بزرگ ترین کشورهای جهان وجود دارند، با آنها در مسائل فنی، حقوقی و سیاسی صحبت می‌کنیم. تاریخ شهادت خواهد داد. ما دست کمی از دنیا نداریم و هماوردی خوبی داریم. ما در ، میدان رقابت موفق هستیم و تاکنون دیپلمات‌های ما موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند، الان هم با همه توان و تلاش در مسیر راه هستند. چه ما موفق به توافق نهایی بشویم یا خیر، دیپلمات‌های ما افتخار تاریخ، کشور و ملت ما هستند، همان طور که مهندسان و اندیشمندان ما در اصفهان و نطنز تلاش می‌کنند و مهندسان فضایی هم در نانو،‌ای تی و‌ای سی تی افتخار ما هستند.

اینها جهادگران خط مقدم امروز کشور در علم و فناوری هستند و رتبه ما هم در بسیاری از زمینه‌ها قابل قبول است. البته نمی‌خواهم بگویم باید به این اکتفا کنیم، بلکه باید ادامه دهیم و بتوانیم با دنیا رقابت کنیم. آخر می‌خواهیم چه کنیم؟ می‌خواهیم برای نیروگاه‌ها سوخت تولید کنیم و باید بتوانیم در سوخت رقابت کنیم. باید این سوخت قابل رقابت باشد. شما در هوا فضا کار می‌کنید، درست است که در خیلی چیزها بحث رقابت مطرح نیست چون کسی فناوری آنها را به ما نمی‌دهد ولی فرض بگیریم شرایط آزاد شود، ما باید در صحنه رقابت پیروز باشیم. بنابراین باید در این راه قدم‌های جدی و جدیدی را برداریم.

اقتصاد

من در این فرصت می‌خواهم چند نکته را به عرض شما برسانم. اولاً دولت یازدهم تا امروز هر کجا موفق بوده علتش حمایت، حضور، تلاش مردم، تلاش فرهیختگان و حمایت مقام معظم رهبری بوده است، همه اینها دست به دست هم داده وگرنه ما نمی‌توانستیم. آمار دیروز مرکز آمار که اعلام شد، همه کسانی که در زمینه اقتصاد کار کرده‌اند می‌دانند بهمن و اسفند دو ماهی است که بیشترین تورم را در بین ماه‌های دوازده‌گانه سال دارند و به خاطر شرایط خاص کشور ما معمولاً تورم بیشتری دارند.

پارسال تورم این دو ماه را پایین آوردیم. در سال 1391 تورم بهمن 5/5 درصد بود. اما در جلسات اقتصادی که هر هفته حداقل دو بار با اقتصاددان‌ها دارم، هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد که تورم ما در ماه بهمن صفر باشد. اولین بار است که دیروز مرکز آمار اعلام می‌کند تورم ماه بهمن صفر است. در بعضی موارد منهای پنج دهم و در برخی به اضافه سه دهم یا دو دهم است و در مجموع صفر می‌شود. این کار، کار بزرگی است. مگر دولت می‌تواند بدون حمایت، حضور و تلاش شما به رشد و توسعه برسد.

امروز همه تلاش می‌کنند و ما از همه قدردانی می‌کنیم. من به مهندسان عزیز کشور اعلام می‌کنم؛ دولت به فکر کار، تلاش و خدمات شما به ملت هم نیازمند، هم متقاضی است و هم می‌خواهد هر کاری را که از دولت به انجمن‌های مختلف از جمله جمع‌های مهندسین می‌شود واگذار کرد، این کار را انجام دهیم. تردید نداریم که مردم در بسیاری از زمینه‌ها بهتر از دولت کار می‌کنند.

امروز در شرایطی هستیم که دولت برنامه‌های بسیار مهم و هم مشکلات زیادی پیش رو دارد که در هر دو مهندسین باید وارد عمل شوند.

ما در زمینه آب مشکل داریم و باید استفاده از آب را با متد جدید و بهره وری قابل قبول شروع و اجرا کنیم و ادامه دهیم. این دولت کار بزرگی را در خوزستان، استان‌های غربی و سیستان و بلوچستان شروع کرده است و صدها هزار هکتار زمین را زیر شبکه آبیاری مدرن می‌برد. طی یکی دو سال آینده خواهید دید که خوزستان کاملاً متحول خواهد شد و امروز هزاران مهندس ما با هزاران دستگاه ماشین آلات مختلف در خوزستان کار و تلاش می‌کنند. در سیستان و بلوچستان و استان‌های غربی هم همین‌طور.

ما در کشور کمبود آب و خشکسالی داریم. پیش‌بینی‌ها هم بر این است که خشکسالی ادامه دارد. باید چه کنیم؟ اولین قدم این است که از آب موجود درست استفاده کنیم و همان اسراف و تبذیری که در لسان دینی گفته می‌شود [رعایت شود]. غرقابی در شرایط فعلی ما اسراف است. اگر مجتهدی هم به خاطر شرایط فعلی کشور فتوا دهد و بگوید که غرقابی در اینجا جایز نیست و باید به آبیاری مدرن تبدیل شود، حق است. ما به کار و طراحی شما نیاز داریم و شما می‌توانید طرح‌های بهتری را به ما پیشنهاد دهید. ما که نمی‌گوییم این راهکار بهترین و آخرین است.

در زمینه محیط زیست هم، از هوای تهران تا اهواز مشکل داریم. روزهایی از سال هوای ما ناسالم است و مردم طالب زندگی راحت و سالم هستند. مگر نمی‌شود مبارزه کنیم؟ اگر ویروس ابولا هم باشد باید با آن مبارزه کنیم ؛ اگر هوا ناسالم است باید با آن مبارزه کنیم؛ نمی‌شود بایستیم و نگاه کنیم. ولو اینکه برخی از طرح‌ها بلند مدت باشد. باید روی سوخت، خودرو، وسایل گرمازا در خانه‌ها و کارخانه‌ها کار کنیم. در جایی که ریزگرد است چه باید کرد؟ آیا باید دست روی دست گذاشت؟ شاید مهندسین ما بتوانند ماسک‌هایی به وجود بیاورند، نمی‌گویم اختراع کنند که دنیا در این زمینه‌ها خیلی کار شده است. باید بتوانیم مشکلات زندگی مردم را کمتر کنیم.

اینکه خاک از کشور دیگری یا از کشور ما بلند می‌شود فرقی نمی‌کند. اول باید این خاک را مهار کنیم که بلند نشود، این کار زمان می‌برد و کار لازم دارد. یکی از بحث‌های ما با عراق همین بحث ریزگرد‌هاست که گاهی هم مهندسین مشکل درست می‌کنند. مهندسین کشور دیگری برای عراق و ایران و برخی کشورهای دیگر مشکل درست کرده‌اند. در بالا آن قدر سد ساخته اند که پایین مشکل ایجاد شده ست. البته ما معتقد به مهندسی و کار مهندسی‌ای هستیم که همه جا به منافع ملت‌ها گره بخورد و به مسئله محیط زیست، فرهنگ ملی و ایرانی توجه کند، به فرهنگ دینی و ایرانی توجه کند. اخلاق هم شرط است. در همین بمب اتم که امریکایی‌ها درست کردند و جنایت بزرگی را در تاریخ آفریدند، در آن زمان کار علمی صورت گرفت و بشر برای اولین بار به این رسید که شکاف هسته‌ای چه می‌تواند بکند، کار بزرگی بود ولی پیوست فرهنگی و اخلاقی ضمیمة آن نبود و نتیجه آن در هیروشیما و ناکازاکی آن همه کشتار و جنایت شد.

پس علم و فناوری که در واقع اولین پایه مهندسی است، هنر و ذوق است. همة اینها با هم ترکیب می‌شود، همچنان که در معماری ساختمان می‌بینید که خیلی از اینها با هم ترکیب شده است. در معماری اصفهان می‌بینید چه کار عظیمی انجام گرفته است.

پس ما در محیط زیست، آب و توسعه کشور، در زمینه راه و توسعه راه آهن که جزو اهداف دولت است به کمک شما نیازمند هستیم. در توسعه بنادر و راه آهن حضور مهندسان باید مشکل ما را حل کند. ما وارد صنعت جدیدی می‌شویم. راه آهن سریع السیر با سرعت بالای سیصد کیلومتر در ساعت تا به حال نداشته ایم و برای اولین بار است که با این تکنولوژی آشنا می‌شویم و آن را اجرایی و عملیاتی می‌کنیم. همه منابع مالی آن را تا دیروز نهایی کرده‌ایم و ان‌شاءالله قطار تهران به اصفهان (قطاری سریع‌السیر) کارش را به سرعت شروع می‌کند و با حضور، کمک، تلاش و همت شما به نتیجه می‌رساند.

پس دولت دست تقاضا و کمک به سوی شما دراز می‌کند و از شما می‌خواهد با همة توان‌تان وارد عمل شوید. البته بعضی جاها به خاطر منافع ملی، نظام، کشور، آینده و تاریخ باید از منافع زودگذر خودمان بگذریم. ممکن بود در همان زمان که در اصفهان هم می‌خواستند مسجد شیخ لطف‌الله را بسازند - البته می‌گویند طراحی آن متعلق به شیخ بهایی است - مهندسین و کسانی که این ساختمان را می‌ساختند، می‌گفتند برویم فلان جا یک ساختمان تجاری، مسکونی بسازیم که سودش بیشتر است ولی این کار را انجام ندادند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

91766
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.