در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها گزارش عملکرد وزارت علوم منتشر می‌شود

از ارتقای شاخص‌های رشد علمی تا محدود کردن دخالت‌های نهادهای بیرونی

گزارش بررسی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم و ارائه برنامه پیشنهادی برای این وزارتخانه، برای اولین‌بار و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید منتشر می‌شود.

مسأله شناسی راهبردی توسعه در استان یزد

چالش‌های یزد

گزارش «مسأله شناسی راهبردی توسعه در استان یزد» به بررسی چالش‌های استان یزد در هفت حوزه محیط‌زیست، اقتصاد، علم و فناوری، سیاست داخلی، فرهنگی و اجتماعی، بهداشت و درمان و گردشگری می‌پردازد و پیشنهادهایی جهت رفع این چالش‌ها ارائه می‌دهد.
در بند 3-2 سیاست‌های کلی (ایجاد تحول در نظام آموزش‌و‌پرورش) بر نگهداشت و به کارگیری بهینۀ نیروی انسانی مورد نیاز آموزش‌و‌پرورش و بسترسازی برای جذب و نگهداری معلمان کارآمد به مدیران آموزش‌و‌پروش تأکید شده است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی، به مطالعۀ عوامل تأثیرگذار بر نگهداشت استعدادها در دورۀ دوم متوسطۀ مدارس دولتی آموزش‌و‌پرورش شهر اردبیل پرداخته شده است.
همه خبر (4)مرور سیاستی (1)مقاله سیاستی (1)یافته‌های‌ پژوهشی سیاستی (4)

مسأله شناسی راهبردی توسعه در استان یزد

چالش‌های یزد

گزارش «مسأله شناسی راهبردی توسعه در استان یزد» به بررسی چالش‌های استان یزد در هفت حوزه محیط‌زیست، اقتصاد، علم و فناوری، سیاست داخلی، فرهنگی و اجتماعی، بهداشت و درمان و گردشگری می‌پردازد و پیشنهادهایی جهت رفع این چالش‌ها ارائه می‌دهد.

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها گزارش عملکرد وزارت علوم منتشر می‌شود

از ارتقای شاخص‌های رشد علمی تا محدود کردن دخالت‌های نهادهای بیرونی

گزارش بررسی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم و ارائه برنامه پیشنهادی برای این وزارتخانه، برای اولین‌بار و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید منتشر می‌شود.
رویکرد نظام ملی نوآوری، که نهادها و کارکردهای مختلف دخیل در توسعۀ علمی و فناورانۀ کشورها را دربر دارد، یکی از رویکردهای مناسب برای تحلیل وضعیت علم، فناوری و نوآوری و ارائۀ سیاست‌ها و راهکارهای همه‌جانبه برای تقویت نوآوری در کشور است.
مقاله سیاستی نوآوری
در بند 3-2 سیاست‌های کلی (ایجاد تحول در نظام آموزش‌و‌پرورش) بر نگهداشت و به کارگیری بهینۀ نیروی انسانی مورد نیاز آموزش‌و‌پرورش و بسترسازی برای جذب و نگهداری معلمان کارآمد به مدیران آموزش‌و‌پروش تأکید شده است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی، به مطالعۀ عوامل تأثیرگذار بر نگهداشت استعدادها در دورۀ دوم متوسطۀ مدارس دولتی آموزش‌و‌پرورش شهر اردبیل پرداخته شده است.
در این مقاله، یکی از چالش‌های حوزۀ فضای سایبری یعنی رقابت بین نویسندگان بدافزارها و تحلیلگران سامانه‌های امنیتی با استفاده از نظریۀ بازی‌ و براساس مدل گراف برای تحلیل مناقشات مدل‌سازی شده است.

بیکاری و فارغ التحصیلان دانشگاهی : علل و راهکارها

فارغ‌التحصیلان بیکار

یکی از مسائل امروز جامعه ایران، بیکاری دانشجویان دانشگاهها پس از فارغ‌التحصیلی است. در نگاه اول، ضعف بازار کار در ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان، پیوند ضعیف صنعت و دانشگاه و ضعف مهارتی دانشجویان از جمله عوامل بروز این بحران است. اما این موضوع ابعاد پیچیده‌تری دارد که در این سخنرانی علمی به آن پرداخته می‌شود.
خبر آموزش عالی
جهانی شدن اشاره به روندهای جاری و آتی در عرصه‌های اقتصادی، آکادمیک و ... دارد که در دنیای امروز قابل مشاهده‌اند. در حالیکه بین‌المللی شدن عبارتست از سیاستها و اقداماتی که نهادها، نظامهای آکادمیک و حتی افراد دنبال می کنند تا بتوانند در فرآیند جهانی شدن حضور داشته باشند.
فارسی زبان ملی و رسمی ایران و از مهم‌ترین عناصر فرهنگی زندگی ایرانیان است. زبان و خط فارسی در عصر جدید با چند مسئلۀ عمده روبروست. رواج نیافتن بسیاری از واژه‌های نوساخته، پراکندگی رسم‌الخط، دشواری‌های مربوط به گسترش زبان فارسی در جهان، و اُفت مهارت‌های نگارشیِ ایرانیان ـ‌به‌ویژه نسل جوان‌ـ از مهم‌ترین مسائل زبان فارسی امروز است. برای برطرف ساختن این مشکلات، چاره‌هایی اندیشیده شده است که از جملۀ آن‌ها تأسیس نهادهایی همچون «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» و «بنیاد سعدی» و فعالیت‌های تصمیم‌گیرندگان و پژوهندگان این نهادها است. گرچه چاره‌اندیشی‌ها تاحدودی موجب رفع بعضی مشکلات شده است، اما پاره‌ای ضعف‌ها و کاستی‌ها همچنان برجاست. سیاست‌گذاری کمک می‌کند کارهای صورت‌گرفته ارزیابی شود، ضعف‌ها و مشکلات شناسایی و راهکارهای تازه و کارآمد برای برطرف ساختن آن‌ها به سیاست‌گذاران عرضه شود. در این مقاله، چند راهکار سیاستی کلّی و ساده اما کلیدی برای بعضی از مشکلات زبان فارسی در حوزۀ واژه‌گزینی، گسترش زبان فارسی، مهارت‌های نگارشی و دستور خط فارسی عرضه شده است.