سازمان گردشگری جهانی ملل متحد (UNWTO) منتشر کرد:
دستورالعمل بازگشایی گردشگری
این سند بهوسیله سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با کمک اعضای کمیته بحران گردشگری متشکل از UNWTO، نمایندگان اتحادیه عضو، سازمان هوایی بینالمللی ایکائو (ICAO)، سازمان کارگری بینالمللی (ILO)، و بانک جهانی (WB)، بخش خصوصی-اعضای وابسته (UNWTO)، مشاورین حملونقل بینالمللی (ACI)، انجمن بینالمللی خطوط کروز (CLIA)، انجمن حملونقل هوایی بینالمللی یاتا (IATA)، و شورای سفر و گردشگری جهانی (WTTC) و دولت اسپانیا 28 ماه می سال 2020 در مادرید آماده شده است.
تفاوت زیادی در چگونگی و میزان شیوع کروناویروس و روشهای مواجهه در کشورهای مختلف وجود دارد. برخی در طول این زمان سپری شده تنها موارد محدودی ابتلا داشتهاند ولی برخی دیگر در همین مدت شاهد شیوع سهمگین ویروس بودهاند. البته آمارهای منتشر شده در مورد میزان شیوع یا حداقل چگونگی و زمان آغاز شیوع مبهم است چرا که برخی کشورها در انجام تستهای تشخیصی و قابلیت کمّی و کیفی آن ضعیف هستند و یا در گزارش موارد ابتلا و مرگ، شفاف و سریع نیستند.
کشورهایی که موفقیت چشمگیری در مهار شیوع کروناویروس و تخفیف و کنترل آن داشتهاند غالباً از کشورهایی هستند که در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ تجربه شیوع ویروس سارس یا در سالهای بعد تجربه شیوع ویروس مرس را داشتهاند و به همین دلیل برنامهریزیهای خوبی برای آمادگی از قبل داشتهاند و توانستهاند ظرفیتسازی در حکومت و توانمندسازی مردم را به خوبی پیش ببرند بهطوریکه همین حافظه تاریخی بحران بوده که احتمالاً منجر به ظرفیت حکومتی چابکتر، آمادگی بهتر جامعه و تمایل بیشتر و حتی داوطلبانه مردم به پیروی از محدودیتهای تحرک اجتماعی و زندگی روزمره برای جلوگیری از شیوع عفونت در این کشورها شده است.
کشورهایی که موفقیت چشمگیری در مهار شیوع کروناویروس و تخفیف و کنترل آن داشتهاند غالباً از کشورهایی هستند که در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ تجربه شیوع ویروس سارس یا در سالهای بعد تجربه شیوع ویروس مرس را داشتهاند و به همین دلیل برنامهریزیهای خوبی برای آمادگی از قبل داشتهاند و توانستهاند ظرفیتسازی در حکومت و توانمندسازی مردم را به خوبی پیش ببرند بهطوریکه همین حافظه تاریخی بحران بوده که احتمالاً منجر به ظرفیت حکومتی چابکتر، آمادگی بهتر جامعه و تمایل بیشتر و حتی داوطلبانه مردم به پیروی از محدودیتهای تحرک اجتماعی و زندگی روزمره برای جلوگیری از شیوع عفونت در این کشورها شده است.
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری منتشر کرد:
تأثیر متقابل سرمایه اجتماعی و سلامت در استانهای کشور
این مقاله در سیویکمین شماره فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی با هدف شناسایی تأثیر متقابل سرمایه اجتماعی و سلامت در استانهای کشور منتشر شده است. برای بررسی این موضوع از الگوی خودرگرسیونبرداری دادههای ترکیبی برای دوره سالهای 1384 تا 1394 و به منظور محاسبه شاخص سرمایه اجتماعی از 11 متغیر و برای محاسبه سرمایه سلامت از 5 متغیر استفاده شده است.
سومین نشست تخصصی اتاق فکر «حقوق کودکان و نوجوانان ایران» با موضوع «حق سلامت کودکان ایران در دوران تحریم»، با حضور دکتر ابراهیم حاجیانی و با شرکت مسئولان و نمایندگان نهادهای مختلف دولتی، پزشکان، روسای بیمارستان ها، نمایندگان انجمن های مدنی، دانشگاهیان و کارشناسان حوزه کودک و سلامت در مرکز بررسی های استراتژیک برگزار شد.
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری منتشر کرد:
اقدامات و دستاوردهای دولت یازدهم - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری سال 1396 در گزارشی با عنوان «اقدامات و دستاوردهای دولت یازدهم - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» به تبیین فعالیتهای انجام گرفته در وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت یازدهم پرداخته است.
فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی» منتشر کرد:
تعارض منافع، آفتی جدی در نظام سلامت
تعارض منافع به شرایطی اطلاق میشود که فرد یا افرادی در مسئولیت و جایگاهی واجد اعتبار قرار داشته باشند و از دیدگاه عموم جامعه مورد اعتماد محسوب شوند، اما از سوی دیگر، خود آنها منافعی (فردی، گروهی) متفاوت و در تقابل و تعارض با جایگاه و مسئولیت خود داشته باشند. به بیان دیگر، به قرار گرفتن فرد در شرایطی که میان تعهدات و منافع شخصی او تضاد ایجاد شود، در علم مدیریت، «تعارض منافع» گفته میشود.