دگرگونی آموزش در عصر اینترنت (بخش اول)

ضرورت حمایت از مدرسه و پشتیبانی از حرفۀ معلمی در دوران یادگیری دیجیتال

این مطلب ترجمه بخشی از گزارش «بازاندیشی آموزش» منتشرشده توسط یونسکو، 2015 است.
تصویر ضرورت حمایت از مدرسه و پشتیبانی از حرفۀ معلمی در دوران یادگیری دیجیتال

در این گزارش دو جهت‌گیری سیاستی مهم مورد توجه قرار گرفته است.

  1. ضرورت تلفیق آموزش های رسمی و غیر رسمی در تمام سطوح آموزش و یادگیری
  2. توجه دوباره به نقش معلمی در عصر ارتباطات و اطلاعات

مهم ترین عناوین گزارش به شرح زیر است:

  • دگرگونی های دیجیتال حرکتی از نهادهای آموزشی سنتی به سوی چشم‌اندازهای یادگیری تلفیقی، متنوع و پیچیده که در آن‌ها، یادگیری رسمی و غیررسمی به هم آمیخته اند را سبب شده است.
  • علی رغم آنکه دگرگونی های اطلاعاتی و ارتباطی امکانات بی بدیل آموزشیرا فراهم کرده اند باید نوعی حرفة معلمی مؤثر راهمچنان اولویت سیاستگذاری‌های آموزشی در تمام کشورها در نظر گرفت. بنابراین ما باید در محتوا و اهداف آموزش و تربیت معلم بازاندیشی کنیم. معلمان باید تربیت شوند که یادگیری را تسهیل کنند، تنوع را بفهمند، و انحصاری نباشند. آن‌ها باید محیط‌های کلاسی امن و با احترام را ترویج کنند؛ باید عزت نفس و استقلال را تشویق کنند؛ و باید گسترة وسیعی از راهبردهای عملی و نظری را به کار بگیرند. آن‌ها باید به طور مولدی با پدرمادرها و اجتماعات ارتباط برقرار کنند. آن‌ها باید در کنار دیگر معلمان، برای بهره‌مندی مدرسه به‌عنوان یک کل کار تیمی کنند.
  • کشورها در شرایط کنونی باید شرایط معیشتی و شغلی جذاب‌تر، انگیزه‌بخش‌تر و باثبات‌تری را هم در حقوق‌ها، هم در چشم‌اندازهای شغلی به معلمان پیشنهاد دهند. این کار ضروری است، اگر می‌خواهیم از کاهش علاقة خطرناکی که مهم‌ترین حرفة اساسی جهان یعنی معلمی را تضعیف می‌کند، جلوگیری کنیم. مأموریت‌ها و شغل‌های معلمی باید در پرتو نیازمندی‌ها و چالش‌های جدید آموزش در دنیای جهانی‌شدة مدام در حال تغییر، دائم مورد بازبینی قرار بگیرند. برای این هدف، تربیت معلم در تمام سطوح باید به شکل بهتری با ماهیت روحیة فرارشته‌ای ادغام شود: رویکردی بین‌رشته‌ای که معلمان و استادان ما را قادر می‌سازد که ما را به ابتدای مسیر خلاقیت و عقلانیت برسانند و به سوی انسانیتی از پیشرفت و توسعة مشترک، با احترام به میراث طبیعی و فرهنگی مشترک‌مان رهنمون شوند.

متن کامل گزارش را با ترجمه مهدی فیض کریملو در لینک زیر ببینید:

125641
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.