بررسی صادرات گازوئیل و بنزین ایران به پاکستان و مواجهه با قاچاق سوخت

کاهش بخشی از تنش‌ها در پاکستان متکی به دیپلماسی انرژی است که پیشنهاد می‌شود در این مقطع زمانی توسط ایران پیگیری گردد.

دکتری جامعه‌شناسی

تصویر بررسی صادرات گازوئیل و بنزین ایران به پاکستان  و مواجهه با قاچاق سوخت

کشور پاکستان با جمعیتی بیش از 200 میلیون نفر همسایه پرجمعیت ایران در جنوب شرقی است. اقتصاد این کشور بر معدن و کشاورزی استوار است و برخلاف کشورهای خاورمیانه، فروش نفت و گاز منبع درآمد این کشور به شمار نمی‌آید. طبق آمار ارائه شده توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا پاکستان در فهرست کشورها بر پایه تولید نفت رتبه 44 را به خود اختصاص داده است چرا که پاکستان به لحاظ دارابودن ذخائر نفتی رتبه 48 را در بین کشورهای جهان دارد که حدود 0.03 درصد نفت جهان می‌باشد. چاه‌های نفت پاکستان در استان‌های سند و پنجاب قرار دارند.

پاکستان دارای ذخائر گازی خوبی است ولی عمده نیازهای خود در زمینه انرژی را خریداری می‌کند زیرا فقط امکان استخراج حدود ۷۰ تا ۱۰۰هزار بشکه نفت در روز را دارد و این مقدار مقدار تنها پاسخگوی ۱۰ درصد مصارف داخلی پاکستان است؛ برای همین، قسمت اعظم نیاز‌های نفتی و ‌فرآورده‌ای‌اش از طریق واردات تامین می‌شود. طبق آمار منتشرشده توسط سازمان تجارت جهانی در سال 2018؛ نفت و سوخت‌های فسیلی اصلی‌ترین گروه کالایی در میان محصولات وارداتی پاکستان است و سرلیست 10 کالای وارداتی این کشور به شمار می‌آید.

طبق اعلام رسمی دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور تغییرات اقلیمی، این کشور در وضعیت فعلی ۷۰ درصد بنزین و ۴۰ درصد نیاز به گازوئیل را از بیرون تامین می‌کند. بر این اساس، پاکستان یکی از کشورهایی است که واردات بنزین و گازوئیل جزو نیازهای ضروری‌اش محسوب می‌شود. پاکستان طی چند سال گذشته، در نتیجه منابع گران قیمت سوخت، کمبود مزمن گاز طبیعی و برق، بدهی دایره‌ای و سیستم‌های انتقال و توزیع ناکافی ، یک بحران بزرگ انرژی را تجربه کرده است.

متن کامل مقاله را در لینک زیر ببینید.

125517
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.