هواپیمای میگ ۳۵  و مقایسه آن با میگ ۲۹

تصویر هواپیمای میگ ۳۵  و مقایسه آن با میگ ۲۹
آگاهی از نقاط قوت و ضعف تکنولوژی‌های جنگی، دفاعی و امنیتی و مقایسه آن با نمونه‌های مشابه می‌تواند راهنمای مناسبی برای تصمیم‌گیری درباره استخدام و به‌کارگیری تکنولوژی‌ها باشد.

هواپیمای میگ ۳۵ که نام انتخاب شده آن فالکروم- اف[1] است، نوعی جنگنده دو منظوره­ی طراحی شده توسط صنایع میگویان و بخشی از شرکت‌های تجمیع شده هوایی کشور روسیه [2]UAC می‌باشد.

میگ ۳۵ به­‌عنوان نمونه‌ای از هواپیماهای شکاری نسل ۴++ فروخته می‌شود که توسعه‌یافته هواپیمای میگ میگ ۲۹ م/م۲ و میگ۲۹ ک/ک یوبی به حساب می‌آید. صنایع میگویان اولین بار طی نمایشگاه هوایی هند در سال ۲۰۰۷ میلادی به‌صورت بین‌المللی این هواپیما را به معرض نمایش گذاشت که تا سال ۲۰۰۹ میلادی تعداد ده نمونه از آن ساخته شده است.

نوع تک کابین میگ 35 و دو کابین آن میگ 35دی، نام‌گذاری شده است که به­صورت چشمگیری به تجهیزات ناوبری، سامانه سلاح، رادار AESA، قابلیت هدف‌گیری دقیق و سامانه اُپتیک موقعیت­‌یاب تجهیز شده و موجب عدم وابستگی هواپیما به سامانه‌های کنترل رهگیری زمینی گردیده و در انجام مستقل انواع مأموریت­‌ها، برای نیروی هوایی روسیه نقش دارد.

به­‌طور کلی هواپیمای میگ ۳۵ و انواع آن، توسعه یافته­‌ی انواع هواپیمای میگ ۲۹ به لحاظ فناوری و تجهیزاتی از قبیل نسل پنجم سامانه نشانه­‌روی، قابلیت هم‌سازی و تسلیحات قبلی تدافعی، برای افزایش پایداری رزمی محسوب می‌شوند. سامانه‌های ناوبری جدید میگ ۳۵ موجب کسب برتری هوایی و انجام حملات به اهداف زمینی تحت هر شرایط آب و هوایی می­‌گردد و شناسایی هواییِ خلبان توسط تجهیزات رادار و الکترواپتیک، باعث هدایت مأموریت‌های پیچیده می‌شود.

تعداد مقرهای سلاح هواپیمای میگ ۳۵ نسبت به هواپیمای میگ ۲۹ به ۱۰٪ و بُرد عملیاتی به ۵۰٪ افزایش یافته، لیکن دید رادار آن کاهش پیدا کرده و در عوض میزان بارگیری این هواپیما دو برابر شده است. (۷تن)

مشخصات عمومی هواپیمای شکاری میگ ۳۵:

۱. نقش: شکاری چندمنظوره.

۲. تعداد ساخته شده: تا سال ۲۰۱۰ میلادی سه فروند و تا ۲۰۱۶ میلادی دو فروند دیگر نیز کامل شده است.

۳. قیمت: در حدود ۴۰ میلیون دلار.

۴. کشورهای سفارش دهنده: هندوستان، مصر و عراق.

۵. وزن بدون بارگیری: ۱۱ تُن.

۶. وزن با بارگیری: ۱۷.۵ تُن

۷. وزن برخاستن: ۲۹.۷ تُن

۸. پیشران: دو موتور کلیموف RD-33MK

۹. نیروی تراست هر موتور: 53 KN

۱۰. نیروی تراست با پس‌سوز: 88.3 KN

۱۱. حداکثر سرعت: در خشکی ۲.۲ ماخ و بر روی آب ۱.۱۷ ماخ.

۱۲. برد عملیاتی: ۲۰۰۰ کیلومتر.

۱۳. شعاع عملیاتی: ۱۰۰۰ کیلومتر (با اضافه نمودن سه مخزن خارجی ۳۱۰۰ کیلومتر و با سوخت‌گیری هوایی ۶۰۰۰ کیلومتر).

۱۴. سقف پرواز: ۶۲۳۴۰ پا

۱۵. سرعت اوج گیری: ۳۳۰ متر بر ثانیه.

۱۶. حداکثر میزان تحمل جاذبه: g۱۰+

مهمات:

  • توپ ۳۰ میلی­متری Gsh30-1 خودکار با 150 گلوله
  • ۹ مقر سلاح برای راکت‌های نوع S8، S13، S25-L (هدایت لیزری)، S25-O با کلاهک ترکش و فیوز رادیوییِ S24
  • موشک‌های هوا به هوا R73 و R77، موشک‌های هوا به سطح Kh-25 MAE، Kh-29L/TE، Kh-38ME، Kh-36M موشک‌های ضد رادار Kh-31PD (چهار تیر)، موشک‌های ضد شناور Kh-31AD (چهار تیر)
  • بمب هوایی: KAB-500KR هدایت تلویزیونی، KAB-500L هدایت لیزری، KAB 500S-L هدایت گلوناس (سامانه رهیاب ماهواره‌ای روسیه‌).
  • سامانه ناوبری:
  • رادار تجسس آرایه‌ای فعال الکترونیکی Z huk-AE
  • سامانه هدف‌گیری الکترواپتیک OLS-UEM
  • سامانه هدف‌گیری الکترواپتیک OLS-K

تحلیل نهایی:

بررسی صنایع غربی ضمن تأیید ارتقاء هواپیمای شکاری رهگیر میگ ۲۹ و نام‌گذاری هواپیمای مذکور تحت عنوان میگ ۳۵، بیان داشته­‌اند که شبهاتی در خصوص دقت رادار و سامانه‌های رهیاب آن به جهت فناوری موجود روسیه وجود دارد که این امر توسط صنعت کشور سازنده به­‌صورت تلویحی مورد بحث قرار گرفته است. خریداران هواپیمای میگ ۳۵ به­‌دلیل کاهش هزینه خریداری، رادار AESA را از لیست خود خارج نموده‌اند.

زمان به­‌خدمت­‌گیری هواپیمای فوق در نیروی هوایی کشور روسیه سال ۲۰۲۰ میلادی تعیین شده که فرصت ارزیابی آن را، برای کارشناسان محیا می‌سازد. تغییر نام هواپیمای ارتقاء یافته معمولاً عرف نیست لیکن در غرب نیز به­ صورت موردی نوع ارتقاء یافته هواپیمای جنگنده بمب­‌افکن و شکاری رهگیر اف ۵، پس از ارتقاء، اف۲۰ نامگذاری گردید، بنابراین هواپیمای میگ ۳۵ نوع ارتقاء یافته و یا نوسازی شده هواپیمای شکاری رهگیر میگ ۲۹ به­‌حساب می‌آید و مشخصات پایه آن نیز شبیه میگ ۲۹ است.

هواپیمای میگ ۳۵ رادار گریز نبوده که در مباحث جنگ‌های هوایی یک ضعف به حساب می‌آید و به همین دلیل فاقد نوآوری چشمگیری می­باشد، ولی از نظر قیمت بسیار مناسب است.

با توجه به مأموریت‌های محوله در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هواپیمای میگ ۳۵ به تنهایی قادر به اتمام کلیه عملیات­های محوله به­‌صورت همزمان نخواهد بود و بایستی برای کاربری هرچه بهتر روی یک نقش برای آن تمرکز نمود که با توجه به منشاء طراحی آن یعنی هواپیمای میگ ۲۹ باز هم بهترین نقش برای در قدرت هوایی کشور ایران، رهگیری هوایی می­‌باشد.

با تمام اوصاف که کارشناسان نظامی کشورمان، هواپیمای جنگنده سوخوی ۳۰ را در مقایسه با هواپیمای شکاری رهگیر میگ ۳۵ ارجح می‌دانند، لیکن این سؤال مطرح است که تعداد ساخته­ شده این هواپیما بیانگر دو مطلب می‌باشد که اولی کند بودن خط تولید صنعت سازنده و شرکت هواپیماسازی میگویان است و دیگری عدم تمایل کشورها برای خرید آن در مقایسه با موارد مشابه غربی و شرقی این هواپیما و قیاس نقاط ضعف و قوت آن­ها با یکدیگر است و سؤال نهایی امکان ارتقاء هواپیماهای میگ ۲۹ موجود در کشورمان با تجهیزات هواپیمای میگ ۳۵، به­ عنوان بالا بردن آرایش فنی است که امری مقرون به صرفه بوده و از اتلاف منابع مالی در کشور جلوگیری خواهد نمود.


۱- کد شناسایی هواپیمای میگ 29 می­باشد

[۲]- UNITED AIR CRAFT CORPORATION

113040
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.

نظرات شما ( 1 نظر )

پیمان
چهارشنبه 18 اردیبهشت 139802:22
میگ سیو پنج..سطح مقطع راداری کمتری دارع..رادارش قدرت مند تره...توان رهگیری بالایی دارع..از سوخو سی بهتره
( 0 ) ( 0 )