شواهدمحور ساختن فرایند خط‌مشی‌گذاری در حوزۀ علوم، تحقیقات و فناوری

تصویر شواهدمحور ساختن فرایند خط‌مشی‌گذاری در حوزۀ علوم، تحقیقات و فناوری

هدف این پژوهش شناسایی عوامل تسهیل‌کنندۀ شواهدمحور ساختن فرایند خط‌مشی‌گذاری در حوزۀ علوم، تحقیقات و فناوری است. خط‌مشی‌گذاریِ شواهدمحور رویکردی مناسب برای بهبود و ارتقای نظام خط‌مشی‌گذاری در هر بخش از جامعه است. رویکرد پژوهش کیفی است، داده‌ها ازطریق مصاحبه با مدیران و خبرگان حوزۀ علوم، تحقیقات و فناوری جمع‌آوری‌شده و تحلیل داده‌ها ازطریق تحلیل مضمون انجام‌گرفته است. بنابر یافته‌های پژوهش، عوامل تسهیل‌کنندۀ شواهدمحور کردن فرایند خط‌مشی‌گذاری در این حوزه، قابل دسته‌بندی به این موارد هستند: عواملفردی، زمینه‌ای و نهادی. سطح فردی؛ ارتقای توان و تخصص خط‌مشی‌گذاری و بهره‌گیری از ایده‌های نخبگان، عوامل زمینه‌ای؛ ارزشیابی پژوهش‌ها و خط‌مشی‌های پیشین، رسانه‌های جمعی و ایجاد بستر تعاملی خط‌مشی و همچنین عوامل نهادی؛ انجمن‌های حرفه‌ای‌ـ‌علمی، ایجاد کانون‌های تفکر، بازنگری در نهادهای تأثیرگذار در خط‌مشی را شامل می‌شوند.

این مقاله به قلم طیبه عباسی،[1] رحمت‌الله قلی‌پور،[2] مهدی هادی[3]در شماره ۲۶ فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی ویژه بهار ۹۷ به چاپ رسیده‌است.

برای دریافت و مطالعه متن کامل این مقاله از لینک زیر استفاده کنید.


[1]. استادیارِ مدیریت دولتی، دانشگاه تهران (نویسندۀ مسئول)؛ رایانامه: t.abbasi@ut.ac.ir

[2]. استادِ مدیریت دولتی، دانشگاه تهران؛ رایانامه: rgholipor@ut.ac.ir

[3]. کارشناس ارشدِ مدیریت دولتی، دانشگاه تهران؛ رایانامه: mahdihadi@ut.ac.ir

112826
ارسال نظر

  1. مخاطبان و فرهیختگان گرامی؛ نظرات حاوی مطالب توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.